Informatie van reizigers zaak van NS

De NS wordt voortaan verantwoordelijk voor de reizigersinformatie op het spoor. Dat schrijft minister Schultz van Haegen aan de Tweede Kamer. Tot nu toe was dat een gezamenlijke taak van NS en ProRail.

Die gedeelde verantwoordelijkheid zorgde bij calamiteiten tot grote problemen. Zo bleven vorige maand tijdens het winterweer de blauwe informatieborden op de stations leeg. Reizigers wisten niet waar ze aan toe waren, NS-medewerkers op de perrons evenmin. Schultz (Infrastructuur, VVD) schrijft in haar brief aan de Tweede Kamer dat „de cultuur en structuur van ProRail en NS niet is toegesneden” op het optimaal bedienen van de reiziger bij verstoringen.

Vorige week bleek tijdens een hoorzitting over de problemen op het spoor dat ook NS en spoorbeheerder ProRail de informatievoorziening in één hand wilden. Beide bedrijven wilden echter die ene hand zijn. ProRail stelde dat er dertig vervoerders zijn en dat ProRail de beschikking heeft over alle data, NS liet weten het meeste contact met de reizigers te hebben.

Schultz heeft nu gekozen voor NS, die 90 procent van het personenvervoer voor zijn rekening neemt. Nog dit jaar moeten NS en ProRail een plan maken hoe dat te regelen, waarbij rekening moet worden gehouden met de belangen van regionale vervoerders.

ProRail liet vanochtend in een reactie weten „dat het niet uitmaakt wie het doet, als het maar goed gebeurt. De reiziger moet voorop staan.”

Bij de informatievoorziening moeten meer en modernere communicatietechnieken worden gebruikt, zoals Twitter. De blauwe informatieborden mogen niet meer blanco zijn, maar moeten voortaan melden welke treinen wél vertrekken. De reisplanner moet actueler worden en ook in de trein zelf moet de reisinformatie beter.

Schultz scherpt de prestatieafspraken aan. Als de bedrijven een wanprestatie leveren, wil ze een boete kunnen uitdelen. Verder moeten NS en ProRail een plan opstellen hoe ze bij verstoringen de reiziger van A naar B brengen. Ook wil ze bonussen van NS-bestuurders afhankelijk maken van de prestaties van het bedrijf.

De minister wil NS en ProRail voorlopig niet samenvoegen. Wel wil ze „op de langere termijn bekijken of verregaande vereenvoudiging van de samenwerking mogelijk is, waarbij ik niet uitsluit dat de verantwoordelijkheid uiteindelijk in één hand komt.”