Volg-me-niet-optie voor Firefox en Chrome

Internetbrowsers willen zo voorkomen dat adverteerders gebruikers kunnen volgen.

Mozilla, de maker van Firefox (na Internet Explorer de grootste browser), heeft een nieuwe code voorgesteld waaraan sitebouwers en adverteerders zich moeten gaan houden: de volg-me-niet- of do not track-functie.

In een toelichting riep Alex Fowler, verantwoordelijk voor het privacybeleid van Mozilla, deze week de internetwereld op om het initiatief te steunen. Zij moeten een HTML-code opnemen in elke webpagina. De internetter hoeft dan maar één keer aan te geven dat hij niet gevolgd wil worden. Hij krijgt dan geen gepersonaliseerde advertenties te zien en de verzamelde surfgegevens worden anoniem verwerkt.

Het voorstel werkt alleen als alle advertentienetwerken en sitebouwers hun medewerking verlenen. Volgens Fowler is een standaardcode voor volgen of niet-volgen op langere termijn een betere methode dan het verbieden van cookies – bestanden die websites ter identificatie achterlaten op de computer van de bezoeker – of het opstellen van een zwarte lijst van advertentienetwerken.

Mozilla’s voorstel is bedoeld voor de lange termijn, wie zich op korte termijn wil uitschrijven voor op maat gemaakte advertenties kan zich wenden tot Google: dat presenteerde maandag een uitbreiding voor browser Chrome (inmiddels de derde browser), genaamd Keep my opt-outs.

Deze software vertaalt de instellingen van een losse cookie meteen in vaste browserinstellingen. Bij vijftig advertentienetwerken zou je je zo kunnen uitschrijven. (NRC)