'Onze functie is nieuws brengen. Overal'

Het NOS Nieuws is niet populistisch geworden, maar wil beter aansluiten bij de belevingswereld van de kijker. Zegt Hans Laroes, scheidend hoofdredacteur.

„Nee, ik weet nog niet wat ik ga doen en ik weet niet wie mij opvolgt”, zegt Hans Laroes (55), hoofdredacteur van NOS Nieuws. Gisteren maakte hij bekend dat hij op 1 juli vertrekt.

Wat heeft u in die negen jaar gedaan?

„Ik heb het NOS Journaal omgevormd tot NOS Nieuws, een frontier voor nieuwe media en crossmediale verbanden. We hebben een sterke website gebouwd. Televisie is niet meer onze enige uiting.”

De VVD vindt de NOS-site oneerlijke concurrentie voor commerciële journalistiek.

„We zijn een brede nieuwsorganisatie die zich manifesteert op allerlei verschillende manieren: via radio, tv, website, smartphone, iPad. Dat is iets wat Den Haag zou moeten koesteren in plaats van afbreken. Ze zouden moeten kijken naar onze functie – nieuws brengen – en niet naar wáár we dat doen. Onze functie is: nieuws brengen. Overal.”

U bent de man die de vox pop, de stem van het volk à la Hart van Nederland, het journaal binnenhaalde.

„Hart van Nederland is niet bepaald mijn referentie. En ik houd er niet van om mensen op straat te vragen wat ze van 9/11 vinden. Je moet de mensen niet vragen wat ze vinden, maar wat ze weten. Je moet ze aanspreken op hun deskundigheid. Iemand die thuis op een wachtlijst ligt te wachten, is een deskundige. Een kiezer is een deskundige. Naast de Staat willen we ook de straat laten zien. Dus niet alleen de agenda’s van de instituten volgen. We willen laten zien dat daarbuiten ook een wereld bestaat.”

Toch is bijvoorbeeld het Haagse nieuws erg Haags. Het gaat louter over de partijpolitieke consequenties van een beslissing.

„Het Haagse nieuws moet natuurlijk zo Haags mogelijk zijn. Dat blijft zo. Daarnaast brengen we echter binnenlandse items die de gevolgen van Haags beleid tonen. Je moet beide doen.”

Het NOS Journaal zou populistisch zijn geworden.

„Dat is beeldvorming. Als we verderop in het journaal twintig seconden Paris Hilton hebben, horen we weken later nog dat we ermee zijn geopend. We buigen niet voor het publiek, we proberen niet te pleasen. We volgen niet de wil van de kijker, maar de wereld van de kijker.”

De balans tussen binnenlands en buitenlands nieuws is wel veranderd.

„Nee hoor, we brengen nog steeds zestig procent binnenland, veertig procent buitenland. Buitenland is zelfs versterkt doordat we hebben geïnvesteerd in correspondenten die met eigen verhalen komen. We steunen minder op berichten van persbureaus als Reuters en AP.”

Sinds de opkomst van het populisme ligt ook de publieke omroep onder vuur. Die zou linkse staatspropaganda leveren.

„Dat raakt ons niet. Uit onderzoek blijkt dat we tot de bekendste en betrouwbaarste merken van Nederland behoren.”

Volgens de ombudsman van deze krant markeert de strijd om de diplomatenpost van WikiLeaks – NOS Journaal versus RTL Nieuws en NRC Handelsblad – een nieuwe fase in de journalistieke concurrentie.

„Wij zijn niet op WikiLeaks gaan jagen om RTL en NRC dwars te zitten, maar om als eerste mooie scoops te hebben. We willen liever op kracht concurreren dan op de zwakte van de tegenstander. NOS Nieuws blijft Goliath: de uit te dagen partij.”

Welke scoop bent u trots op?

„De brief van CDA’er Ab Klink, waarin hij zijn bezwaar tegen het nieuwe kabinet uitsprak, maakte mij wel gelukkig.”

Zo’n gelekte brief, komt die sneller bij het NOS Journaal terecht dan elders?

„Wie maximale aandacht wil, stapt naar het NOS Nieuws. Wie liever low profile begint, gaat naar een krant.”