Mijn bamboefietsen maken een verschil in deze wereld

Naam: Joep van Ginderen

Leeftijd: 40 jaar

Opleiding: HTS werktuigbouwkunde en bedrijfskunde

Eigen bedrijf: Eerlijke Kansen, verkoop van bamboefietsen

Ik heb nog nooit iemand op een fiets van bamboe zien langsfietsen.

„Toch ben ik niet de eerste die ze verkoopt in Nederland. Ik weet dat er in Westervoort bij Arnhem eentje in een etalage staat, maar die is veel duurder dan de fietsen die ik aanbied. Voor een bamboe-racefiets betaal je daar ruim 4.500 euro. Ik verkoop een complete fiets voor 1.950 euro. En dan doe je ook nog iets goeds met je aankoop, want ik importeer mijn fietsframes uit Ghana. Daar koop ik ze voor een eerlijke prijs van jongens die dankzij dit werk hun eigen zaakje kunnen runnen en niet langer aan de bedelstaf hoeven.”

Hoeveel fietsen heb je al verkocht?

„Nu nog nul. Maar ik heb momenteel allerlei offertes uitstaan, dus de komende weken hoop ik mijn eerste fietsen te verkopen. Je koopt niet zomaar zo’n fiets, dat heeft even aanlooptijd nodig. Ik heb in november vorig jaar mijn eerste twee frames uit Ghana ontvangen, die heb ik tot fiets opgebouwd zonder direct al een klant te hebben. Sindsdien probeer ik zo veel mogelijk publiciteit te krijgen, via fair trade-beurzen en allerlei andere evenementen. Ik krijg leuke en bizarre reacties. Mensen vragen of je de fiets water moet geven, of ze geloven niet dat het echt bamboe is en dat er geen stalen frame onder zit. Bamboe is sterker dan staal, dus dat is echt niet nodig.”

Hoe ben je zelf op dit idee gekomen?

„Ik had genoeg van mijn baan als ICT-projectmanager, had een ‘is-dit-alles-gevoel’. Liever wilde ik iets doen dat echt verschil maakt in de wereld. Dus in december 2009 ben ik gestopt. Ik wilde graag iets met fair trade, maar hoe of wat precies, dat wist ik niet. Toen kwam ik een artikel tegen over Craig Calfee, een Amerikaan die onder meer in Zambia, Oeganda en Ghana bamboe fietsframes inkoopt van onafhankelijke ondernemers. Hij leert die jongens hoe ze een bamboeframe moeten maken en als hun frames voldoen aan de westerse veiligheidseisen, dan koopt hij ze over. Die mannen ondernemen dus ook echt, ze kopen zelf het materiaal in, dat kríjgen ze niet. Zo zijn ze niet meer afhankelijk van wie dan ook. Dat idee trok me, dus ik heb contact met Craig Calfee gezocht. Aanvankelijk was hij bang om zijn eigen kindje uit handen te geven, maar we hebben onderhandeld over het concept en in oktober vorig jaar hebben we het contract getekend.”

En, denk je de bamboefiets een gat in de markt is?

„Ja, ik geloof dat dit een prachtige fiets is voor mensen die van fietsen houden én iets overhebben voor een betere wereld. Dus ja, ik denk dat dit een commercieel houdbaar concept is. Soms zeggen mensen tegen me, oh ja, jij verkoopt die bamboefietsen, voor een goed doel. Nee, ik verkoop een commercieel product waar ook gewoon een marge op zit. Maar dat product is wel een unieke fiets van bijzonder materiaal én met een bijzonder verhaal. De fiets is op duurzame manier gemaakt en hij is CO2-neutraal, omdat ik ter compensatie voor het vervoer van de frames emissierechten koop. En je biedt met je aankoop ondernemers in Afrika een eerlijke kans om zichzelf te ontwikkelen.”

Zijn jouw fietsen duur, in vergelijking met andere racefietsen?

„Dat hangt er maar net vanaf, wat voor model je anders zou kiezen. Maar ik geloof dat iedereen die het wil, dit bedrag kan betalen. Ik zeg niet dat het niet veel geld is, maar als we met zijn allen met vakantie naar de Spaanse kust kunnen, dan is het ook te doen om 2.000 euro voor een fiets te betalen. Kijk, we kunnen alleen duurzamer leven als consumenten en markt daarin samenwerken. En ik heb het idee dat consumenten steeds meer zien dat hun koopgedrag echt impact heeft op het milieu en op arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden.”

Wat is je verkoopstreven voor dit jaar?

„Als ik dit jaar vijftig fietsen heb verkocht, ben ik tevreden. Ik kan er ook honderd leveren, maar ik denk dat ze in Ghana dan wel zouden even schrikken, haha.”

Annemarie Kas