Tod's schoen lapt het Colosseum weer op

Er komt geen levensgrote schoen op het Colosseum in Rome, nu het wereldberoemde monument zal worden opgelapt door een schoenmaker. Wel komen er reclameborden van maximaal twee meter hoog op de omheining en wordt de slogan ‘enige sponsor van de restauratie van het Colosseum’ gebruikt in combinatie met schoenenmerken.

Diego della Valle, directeur van luxe schoenen- en tassenmerk Tod’s, heeft 25 miljoen euro beschikbaar gesteld om het Romeinse amfitheater veilig te stellen voor de toekomst. Afgelopen najaar had het ministerie van Cultuur ondernemers uitgenodigd de restauratiewerkzaamheden te sponsoren, omdat de overheid te weinig budget heeft voor cultuur. Alleen Della Valle meldde zich, met 5 miljoen euro. Te weinig, vond de burgemeester van Rome, waarop Della Valle uiteindelijk besloot de gehele restauratie te financieren. De werkzaamheden beginnen eind van dit jaar en zullen maximaal drie jaar duren. Het monument blijft toegankelijk.

Met regelmaat vielen brokstukken omlaag van de omgangen en gewelven. Dat probleem wordt nu aangepakt. Daarnaast komt er nieuw hekwerk, een entree voor gehandicapten, een persruimte, en een nieuw belichtingsplan. Della Valle ziet zijn gift als een poging „de wereld te laten zien dat Italië functioneert, en dat een van de symbolen van het land wordt gerestaureerd door een bedrijf dat het ‘made in Italy’ representeert. Hij hoopt dat andere ondernemers volgen en zich bijvoorbeeld over het vervallen Pompei ontfermen. „De financiering is een plicht en ook een plezier”, aldus de mecenas.

„Het einde van een nachtmerrie en het begin van grote hoop”, zegt burgemeester Gianni Alemanno van Rome over de investering. „Interventie van sponsors was noodzakelijk om het Colosseum te herlanceren.”

Bas Mesters