Schimmig spel rondom Quote

Er is een grote verschuiving gaande in de glossymarkt. Een vraag is wat er gebeurt met het Nederlandse Quote. Mediaondernemer Derk Sauer ontkent iedere betrokkenheid.

Cosmopolitan en Elle, de beroemdste glossy’s ter wereld, worden binnenkort mogelijk zusters. De vraag is of er in de grootste tijdschriftenfamilie ter wereld plek is voor het Nederlandse Quote.

Een ingewikkelde deal tussen twee van de grootste uitgevers ter wereld dreigt niet alleen de verhoudingen in de internationale tijdschriftwereld radicaal om te gooien, maar heeft ook invloed op markten als Nederland en Rusland. Zozeer zelfs dat mediaondernemer Derk Sauer de afgelopen dagen druk was om te ontkennen dat hij het zakenblad Quote overneemt.

Wat is er aan de hand? Het Franse conglomeraat Lagardère wil zijn media-activiteiten concentreren in eigen land. Het concern wil zijn buitenlandse activiteiten van de hand doen, omdat die het afgelopen jaar bijna een kwart minder omzet hebben gemaakt. Bovendien zou Lagardère geld nodig hebben om schulden af te lossen.

De tijdschriftendivisie van Lagardère heet Hachette Filipacchi Médias (HFM) en geeft internationaal onder meer 43 edities uit van het damesblad Elle. In Nederland is HFM sinds 2006 ook uitgever van onder meer Quote, Elle en Santé. Voor Quote Media werd 25 miljoen euro betaald.

De operatie die nu stof doet opwaaien, zou gaan om meer dan tweehonderd titels. De waarde van HFM wordt geschat op honderden miljoenen euro’s.

Sinds december onderhandelt HFM exclusief met het Amerikaanse tijdschriftenconcern Hearst. Dat geeft onder meer internationaal 61 edities uit van Cosmopolitan. Andere bekende titels zijn Marie Claire, Esquire en O, The Oprah Magazine.

Volgens het Britse vakblad Mediaweek gaat het om een „zeer complexe internationale verkoop”. Niet alleen zijn beide concerns actief in veel landen. HFM wil ook de zeggenschap over titels behouden en Elle en de andere bladen alleen in licentie geven. Volgens Mediaweek wordt in diverse landen ook gesproken met andere uitgeverijen waaraan Hearst bladen zou kunnen doorverkopen.

In Rusland komt nadrukkelijk Sanoma Independent Media (SIM) in beeld, meldt de Russische internetkrant Gazeta.ru. SIM is het bedrijf van Derk Sauer, tevens aandeelhouder van NRC Media, dat hij heeft verkocht aan het Fins/Nederlandse uitgeefconcern Sanoma. HFM werkt in Rusland samen met mediaondernemer Victor Shkulev in Hachette Filipacchi Shkulev.

SIM heeft sinds 1994 een licentie op Hearst-titel Cosmopolitan. Sauer legde daarmee de basis voor zijn succesvolle Russische uitgeverij. Andere Hearst-titels die SIM in Rusland op de markt brengt zijn Good Housekeeping (sinds 1995, in het Russisch: Domashny Ochag), Harper’s Bazaar, en Esquire.

Mogelijk door de speculaties in Moskou is het gerucht ontstaan dat Nieuw Amsterdam, de Nederlandse uitgeverij waarvan Derk Sauer aandeelhouder is, Quote en de andere bladen van HFM Nederland overneemt. De website van De Telegraaf suggereerde vrijdag dat de koop al bijna rond was. „Klopt niks van”, ontkende Sauer vrijdagavond direct. Nieuw Amsterdam-directeur Paul van der Zande stelt desgevraagd dat de zaak op een misverstand berust. „De vraag hier intern was: stel nu dat Quote en de andere bladen op de markt komen, hebben wij dan interesse? Maar dat is niet aan de orde.”

Sanoma Nederland kan een andere koper van Quote zijn, als Hearst de Nederlandse titels wil afstoten. Sauer is overigens ook commissaris bij Sanoma. De Hoofddorpse uitgeverij, die onder meer de Nederlandse Cosmopolitan uitgeeft, krijgt dan een groot aandeel op de markt voor publiekstijdschriften.