Poulenc beklemmend

La voix humaine/ L’heure espagnole Nat. Reisopera, Orkest van het Oosten o.l.v. Patrick Davin. 22/1 Nationaal Muziektheater Enschede. Tour t/m 17/2. Inl.: reisopera.nl Radio 4:29/1 19 u. ***

De Reisopera combineert twee operaatjes over vrouwen met liefdesproblemen tot een onderhoudende voorstelling met maximaal contrast. La voix humaine (1959) van Francis Poulenc is de tragische monoloog van een vrouw die telefoneert met haar vertrokken minnaar en te gronde gaat. In het komische L’heure espagnole (1911) van Ravel heeft de vrouw van een Spaanse klokkenmaker minnaars bij de vleet.

De sopraan Maria Ewing, decennia lang een ster op de belangrijkste operapodia ter wereld, maakt in La voix humaine een bijzonder sterk roldebuut. In de enscenering van voormalig tenor Laurence Dale krijgt haar expressieve interpretatie van de tekst van Cocteau psychologische, zelfs psychiatrische dimensies. Met een spiegel als achterwand is haar wanhopige telefoongesprek een confrontatie met zichzelf.

Geleidelijk aan blijkt haar monoloog de fantasie van een vrouw met verlatingsangst. De aanwezigheid van de schimmige, zwijgende minnaar op het podium roept vragen op. Wat is werkelijkheid, wat waan, wat waarheid? Het slotbeeld herhaalt het begin: een vrouw, schijnbaar dood op de vloer, klaar om haar ellende opnieuw te beleven. Het is een beklemmend, eeuwigdurend ritueel in de stijl van Harold Pinter.

In het kluchtige L’heure espagnole verstoppen de minnaars zich in staande klokken. Dat is leuk, maar het kan nog leuker.