Philips richt alle pijlen op Azië

Gedwongen door de tegenvallende verkoopresultaten in West-Europa richt Philips zijn strategie in versneld tempo op de Aziatische markt. China moet straks letterlijk een thuismarkt van de Nederlandse multinational zijn.

Het technologiebedrijf sluit 2010 af met een teleurstellend kwartaal, blijkt uit cijfers die Philips vandaag bekendmaakte. De omzet (7,4 miljard euro) daalde met 4 procent. Ook over het gehele jaar daalde de omzet in West-Europa, terwijl opkomende markten als India en China juist met 12 procent groeiden. Dat geldt voor de medische sector en de lichtdivisie. In Azië probeert het bedrijf marktaandeel te creëren door een reeks overnames. Het is de bedoeling dichter op de huid van de Aziatische consument te kruipen. Vanmorgen maakte Philips bijvoorbeeld bekend dat het Preethi overneemt, een Indiase fabrikant van keukenapparatuur.

Philips bouwt een onderzoekscentrum in Shanghai, waar producten worden bedacht die beter moeten aansluiten op de lokale wensen. De nieuwe managementsagenda meldt dat China in 2011 een thuismarkt moet worden. Volgens topman Kleisterlee moeten er ook meer Aziaten in de hoogste Philips-gelederen worden aangenomen: „We moeten niet met een Europese of Amerikaanse bril naar China kijken. ”

Topman Gerard Kleisterlee presenteerde vandaag voor de laatste keer de jaarcijfers: een jaaromzet van 25,4 miljard euro. Hij wordt in april vervangen door Frans van Houten, die de voormalige Philips-dochter NXP leidde. Ook financieel directeur Pierre-Jean Sivignon vertrekt. 

Verwacht wordt dat Van Houten harde maatregelen neemt in de tv-afdeling. Dat blijft een zorgenkindje met lage marges. Zeker in de tweede helft van 2010, toen tv-fabrikanten na de wereldkampioenschappen voetbal toestellen ‘dumpten’ tegen lagere prijzen.   

Philips bouwt zijn belang af door middel van licentie-overeenkomsten op de Amerikaanse markt en in China. Andere fabrikanten maken dan apparaten met een Philips-sticker erop. Het gevolg is dat tv nu nog maar een derde van de totale omzet van de divisie Consumer & Lifestyle bepaalt. Dat was voordat de licentiedeals begonnen nog ruim de helft. Het wachten is op afstoten van de tv-productie, ook in Europa. Daarover wil topman Gerard Kleisterlee nog geen details verstrekken. Het aandeel Philips daalde vanmorgen ruim 6 procent.

Pensioen als winstversneller: pagina  11