Nederlands bedrijf bergt Loreley-schip

Chemieconcern BASF loopt forse schade op door een stremming op de Rijn bij de Loreley. Een Nederlands bergingsbedrijf gaat het gestrande schip optakelen.

Aan de voet van de Loreley, de wereldberoemde leisteenrots waar – zoals de legende wil – een waternimf de schippers afleidt en laat stranden, drijven sinds kort schepen van Mammoet. Het Nederlandse maritieme bergingsbedrijf is het afgelopen weekend begonnen met het optakelen van een chemicaliëntanker die in de Rijn bij Sankt Goarshausen is gekapseisd.

De Waldhof, een moderne chemicaliëntanker van het Duitse scheepvaart- en transportbedrijf Lehnkering in Duisburg, strandde op 13 januari in de beruchte bocht bij de Loreley. De Rijn is hier smal, de stroming sterk. Regelmatig stranden er schepen. Pal aan het water staat een bronzen standbeeld van een waternimf, die haar lange haren kamt. Volgens de overlevering wordt de nimf verantwoordelijk gehouden voor talloze scheepsongelukken door de eeuwen heen. Met fluwelen gezang, zo gaat het verhaal, trekt ze de schippers aan. Die raken uit koers en lopen met hun boot op de rotsen.

Heinrich Heine dichtte in zijn beroemde Loreley (1824): Ich glaube, die wellen verschlingen/ Am Ende Schiffer und Kahn/ Und das hat mit ihrem Singen/ Die Loreley getan.

De berging van tanker de Waldhof, geladen met 2.400 ton zwavelzuur, kan wel vier weken duren. Scheepvaart is op de Rijn ter plaatse slechts „zeer beperkt” mogelijk, aldus het Duitse Wasser- und Schiffahrtamt. Gisteren konden voor het eerste weer mondjesmaat schepen de plek van het ongeluk passeren, zij het alleen stroomopwaarts. Rijnafwaarts blijft de rivier de komende tijd geblokkeerd. Honderden vrachtschepen liggen te wachten tot ze hun tocht richting Ruhrgebied of Nederland kunnen vervolgen. De schade kan oplopen tot in de miljoenen euro’s.

Bij de stranding en het kapseizen van de Waldhof zijn hoogstwaarschijnlijk twee van de vier bemanningsleden om het leven gekomen. Ze zijn nog niet gevonden. In het Rijnstadje Sankt Goarshausen – ‘stad van de Loreley’, zoals het zichzelf aanprijst – is de schok over het ongeluk groot.

De Waldhof is het gesprek van de dag. Afgelopen weekend was Sankt Goarshausen doel van honderden ramptoeristen.

Het gestrande tanker is dubbelwandig. Volgens Duitse experts is het mogelijk dat geringe hoeveelheden zwavelzuur in het water zijn gekomen. Bergingsbedrijf Mammoet wil de Waldhof met drie drijvende bokken lichten en de giftige lading in andere schepen overpompen. Dan kan het volgens het Wasser- und Schiffahrtamt nodig zijn om het scheepvaartverkeer op de Rijn bij de Loreley wederom volledig stil te leggen. Sommige schippers die stroomafwaarts willen en al dagenlang op vertrek liggen te wachten, gaan ervan uit dat de Rijn in het slechtste geval een maand versperd kan blijven.

Voor de Rijnvaart zou dat een unieke en uiterst kostbare gebeurtenis zijn. Nederlandse verladers en reders hebben volgens de binnenvaartkrant Schuttevaer aan de Nederlandse minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) gevraagd om na te gaan waarom de Duitse autoriteiten geen vaart stroomafwaarts willen toestaan. Volgens de verladersorganisatie EVO heeft de Duitse vaarwegbeheerder „nog geen enkele motivatie voor dit desastreuze besluit gegeven.”

Ondernemingen als het chemieconcern BASF in het Rijnopwaarts gelegen Ludwigshafen lopen forse schade op door de stremming. Maar ook haven- en transportbedrijven in steden als Mainz, Mannheim en Karlsruhe zijn getroffen door wat in de Loreleystad Sankt Goarshausen „de scheepsmoordenares” wordt genoemd.