Met een muisklik een topschilderij kopen

Het voelde nog wat vreemd om zaterdagavond, liggend op de bank, laptopje op schoot, een bezoek te brengen aan de openingsdag van de VIP Art Fair, ’s werelds eerste onlinekunstbeurs. Om topwerken van Louise Bourgeois, Matthew Barney en Sarah Lucas op je scherm voorbij te zien trekken en met één eenvoudige muisklik de prijscategorie te zien. Anders dan bij een bezoek aan een echte kunstbeurs als The Armory of Art Basel, hoefde er niet gesocialized te worden. En aan het eind van de avond deden de voeten niet zeer.

De VIP Art Fair, een initiatief van twee Amerikaanse verzamelaars en twee Amerikaanse internetondernemers, wist voor de eerste editie maar liefst 139 galeries te strikken, waaronder alle belangrijke spelers op de internationale kunstmarkt. Volgens Annet Gelink, de enige Nederlandse deelnemer, zijn onlinebeurzen als deze de toekomst. „De kunstwereld is van oudsher vrij conservatief, maar er is wereldwijd een nieuwe generatie kunstverzamelaars aan het opkomen die het geen probleem vindt om veel geld te betalen voor een kunstwerk dat zij alleen online hebben gezien.”

Het zou wel helpen als de vormgeving van de onlinekunstbeurs er iets gelikter uit komt te zien. Want verwacht op de VIP Art Fair geen virtuele ruimtes in 3D. Je kunt er niet ronddwalen als bij een computergame. De site ziet er rudimentair uit, met foto’s van schilderijen en sculpturen waar je op in kunt zoomen – tot verfstreekniveau.

En dat de onlinekunstbeurs op de openingsdag diverse malen vastliep, was ook niet erg bevorderlijk voor de verkoopresultaten. Gelukkig maar dat de rijke kunstverzamelaars na de vernissage niet massaal terug naar huis hoefden te vliegen, maar het vanachter hun computers in Dubai, Moskou of Bangkok gewoon later nog eens konden proberen.

In joggingbroek de kunstbeurs bezoeken: pagina 10