Milaan ziet de man graag in kleurige mode komend jaar

In Milaan toonden belangrijke modehuizen deze week de mannenmode voor komende winter. Jetty Ferwerda hield een Milano Moda Uomo-dagboekje bij.

Milaan, dag 1, 16 jan. - Dag van uitersten, van virtueel opgezette modeshow tot een echte regenbui op de catwalk. Voor het Italiaanse pakkenmerk Ermenegilzo Zegna had de specialist van de film Avatar James Lima een live 3D-show in elkaar gezet. De modellen stapten als het ware vanaf een videoscherm – met daarop een projectie van de Chinese Muur – zo de zaal in. De collectie was een mix van slank gesneden kostuums in zachte, wollige materialen met elementen uit Chinese uniforms. Virtueel ook: de show van Dolce & Gabbana. Die gaat al enige seizoenen live via internet de wereld over. De collectie bestaat komende winter uit eigenaardig te korte en vierkante colberts met brede revers, gedragen op wijde bandplooibroeken. Als Britse jongetjes in te heet gewassen pakken. Weg slanke kostuums, weg Siciliaanse broeierigheid. Burberry Prorsum blijft bij het succesnummer: de jas. Van ontwerper Christopher Bailey felgekleurde en grofgeruite winterjassen, lakleer en tweed, mohair en suede – voor elk (Brits) weerbericht een andere jas. Geen zon? Dan oranje of rood. Met aan het slot van de show een regenbui (uit de sprinklerinstallatie).

Milaan, Dag 2, 17 jan. - De dag duurt lang als de show van Prada pas aan het eind van het programma gepland is. We werken ongeduldig de shows van Emporio Armani af (veel zwart en grijs, beige lakschoenen, lange overjassen en die typische soepele Armani-kostuums), Salvatore Ferragamo (veel groen en blauw, slanke kostuums, suede shirts en ruime trenchcoats, seventies sfeertje) en Missoni (truien, vesten, truien, vesten in gemeleerde bruin-en-roodtinten en, o ja zwart). Maar op het moment dat Judas Priest uit de luidsprekers bij Prada knalt, schrikt het publiek op uit de rozige roes; er waren cocktails vooraf. Maar wat er ook de komende 10 minuten op de catwalk verschijnt, van lurex polo’s tot sokken in edelsteenkleuren – het hart gaat er niet sneller van slaan. De breedgeschouderde, wijde jasjes doen denken aan Talking Heads-zanger David Byrne, de kniebroeken aan brave jongetjes en de lichtglanzende nylon-achtige pakken met het uiterlijk van een trainingspak doen eh, nogal fout aan. Dan liever toch de gelaagde, casual chic van Bottega Veneta waar de dag mee startte: donkere, iets te ruime kostuums in zachte materialen opgefrist met een kiwi-groen vest, mosterdgele col of blauw shirt; kleuren die je ook bij Jil Sander ziet.

Milaan, dag 3, 18 jan. - De afstand tussen de collecties van het gelikte Gucci en het blije opgewekte Etro is groot. De Gucci-man is een coole playboy met een penthouse in een trendy metropool. De Etro-man is een voetballende huisvader met een buitenhuis op het platteland. In de 90 jaar dat Gucci bestaat heeft het altijd de Italiaan vertegenwoordigd die we kennen uit films: jong, goed verzorgd, ietsje te bruin, gek op vrouwen en vooral gek op zichzelf. De nieuwe wintercollectie is hem op het lijf geschreven: strakke pantalons met iets uitlopende pijpen, breedgeschouderde colberts, een weelderige bontjas of struisvogelleren trenchcoat en de onvermijdelijke pilotenbril. De Etro-man draagt een jas van koeienhuid op een broek in paisley-print of combineert z’n Tiroler-vest met streepshirt, strik, smalle broek en gestreepte instappers.

Kleur, laagjes onder kostuums, een nieuw vierkanter silhouet en gekreukte, verwassen materialen. Daar gaat Milaan over. En daaraan voegen de oude rot Giorgio Armani en de dolle tweeling van DSquared nog iets toe op de laatste dag. Armani is wars van grillen en maakt wat zijn klant wil: een goed draagbaar pak in donkere tinten. En vooruit, omdat kleur nieuws is dragen zijn modellen aan het eind van de show elk een felgekleurd overhemd. Dan was eigenlijk de show van DSquared maar saai ondanks de oorverdovende soundtrack van Nirvana en Led Zeppelin. Veel variaties op de donkere jeans, het witte shirt en het zwarte jasje geïnspireerd op de goudzoekers uit het Wilde Westen. Maar wel met de mooiste hoeden van de hele Milanese modeweek.

Zie www.nrc.nl voor beelden vrouwenmode in Berlijn en Tokio.