Voice of Holland overleefde ideeëndoder SBS

De directeur van SBS eet nu zijn schoen op, omdat hij kijkcijferhit The Voice of Holland als format afwees. Maar misschien doet hij er beter aan de laatste Elsevier te lezen, waarin het creatieve proces van John de Mols team wordt onthuld.

Aan de muur in het gebouw van de Talpa Media Groep in Laren (NH) ontdekte Elsevier-redacteur Ron Kosterman drie zogenoemde Idea Killers.

“Van die eerste reacties die elk nieuw idee voor een televisieprogramma bij voorbaat de nek omdraaien. Zoals That already exist, in gewoon Nederlands: dat bestaat al. Of That’s not possible, dat is onmogelijk. En nog zo één: Too expensive, te duur.”

Even afvinken. The Voice of Holland is de zoveelste talentenjacht (alleen de ‘blinde auditie’ is nieuw) en de kosten zijn niet gering: 6,2 miljoen euro. Zo’n afgesleten concept in de markt zetten is vrijwel onmogelijk, probeer maar eens adverteerders te vinden.

Dat lukte. Vanavond keken er miljoenen mensen naar de finale, net als bij de vorige afleveringen. Het format (dat uniek wordt bevonden) is inmiddels internationaal verkocht. Creativiteit is hard werken, legt De Mol in Elsevier uit.

Op internet wemelt het van de filmpjes over ideeëndoders. Een selectie van uitvindingen die het tegenwoordig redelijk goed doen.

Vuurtje maken

En rollen maar