Kort nieuws Media

‘John de Mol machtigste mediaman’

Rotterdam, 21 jan. John de Mol is de machtigste man van de Nederlandse media. Op twee staat Bert Habets, directeur van RTL Nederland, en op drie minister Marja van Bijsterveldt (Media, CDA). Vakblad Broadcast Magazine maakte vandaag zijn top-25 van machtigste mensen in de media bekend. Op nummer vier staat André Kreuzen, zakelijk directeur SBS Broadcasting. Zeker nu SBS in de etalage staat mag zijn macht niet worden onderschat, aldus het blad. (NRC)

Redacteur De Limburger weg om boek

Rotterdam, 21 jan. Journalist Maarten van Laarhoven is gisteren op staande voet ontslagen bij Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad. Hij had niet mogen meewerken met oud-collega Henk Langenberg aan een boek over het losbandige leven van deken-pastoor Joep Haffmans uit Gulpen. Krant en journalist hebben onenigheid over het auteursrecht. Langenberg schreef tijdens zijn dienstverband bij de krant over de affaire-Haffmans. Volgens hem is het boek echter geen bundeling van artikelen, maar een „een nieuwe feitenroman”. Hoofdredacteur Huub Paulissen geeft geen commentaar. „Dit is een interne kwestie.” (NRC)

Nieuwe directeur AVRO, Janzen weg

Rotterdam, 21 jan. De AVRO heeft Peter Lubbers aangesteld als directeur media. Hij wordt verantwoordelijk voor alle programmering op radio, tv en internet. Lubbers was zenderdirecteur van RTL 7. Hij begint uiterlijk 1 juli. Deze week meldde de AVRO ook dat twee bekende presentatoren de omroep verlaten. Chantal Janzen stapt over naar RTL 4. Voor de AVRO presenteerde zij onder meer het Gouden Televizier-Ring Gala en Weten zij veel!?. Liesbeth Staats is weg bij actualiteitenrubriek EenVandaag. Zij begint een productiebedrijf. (NRC)

Meer advertenties op radiozenders

Rotterdam, 21 jan. Op de radio is vorig jaar voor 231 miljoen euro geadverteerd; netto, inclusief kortingen. Dat is 5 procent meer dan in 2009. De grootste adverteerders op de radio waren vorig jaar KPN, Unilever en General Motors. Dat maakte het Radio Advies Bureau (RAB) gisteren bekend. De Nederlandse radiozenders kregen in 2009 een grote klap van de economische crisis. In 2008 verdienden zij samen nog 261 miljoen euro met reclame. (NRC)