Gaga's held maakt Mugler weer hip

Het gerucht gonsde al langer: Nicola Formachetti, artistiek directeur van de Japanse Vogue Homme en celebritystylist van Lady Gaga zou voor Thierry Mugler gaan werken. En het was waar: woensdag debuteerde Formachetti als artistiek directeur van de mannenshow van Mugler.

Modelegende Thierry Mugler is tegenwoordig vooral nog bekend van het succesvolle vanillezoete vrouwenparfum Angel Begin jaren tachtig brak de Fransman door met zijn theatrale sex on heels-mode, die in een vamp als Jerry Hall de ideale draagster vond. Nadat Mugler zijn bedrijf verkocht aan de cosmeticagroep Sanofi en in 2003 voor het laatst showde – werd het stil rond zijn label. Wel ontwierp Mugler, tegenwoordig verslaafd aan plastische chirurgie en steeds lijkend op een buitenaards wezen, vorig jaar de sexy tourkostuums van popzangeres Beyoncé.

Drie seizoenen probeerde ex-Muglerwerkneemster Rosemary Rodriguez het merk weer op de modekaart te zetten. Maar Rodriguez’ shows met Mugler-kopieën maakten niemand hebberig. Een gemiste kans, want Muglers eighties esthetiek - loeistrak latex, scherpe schouders, adembenemende tailles - spreekt jonge modemakers alweer een tijdje aan. Niet gek dus dat juist de hippe stylist Nicola Formichetti die, zoals iedereen dankzij Lady Gaga weet het experiment niet schuwt, zijn oog heeft laten vallen op de extreme Mugler-stijl.

Was de Anatomy of Change-collectie goed? De styling was morbide: mannen met zwart glanzende koppen alsof ze in een vat olie waren gedipt en hoofden als angstaanjagend getatoeëerde schedels. Muglers messcherp gesneden pakken werden afgewisseld met de laatste stylingtrends: glimmende latex broeken, transparante kaftans, bikerjacks en fladderende organza sluiers.

Het is mode van nu: een verkleedpartijtje, spektakel en veel jatwerk (beetje Balmain, veel Givenchy en wat Gareth Pugh). Fantastisch gedaan dus. Thierry Mugler zelf moet ervan hebben genoten en Lady Gaga is een fan. De wereld zal volgen.

Georgette Koning