Terugkeer van familieavond

RTL-programmadirecteur Erland Galjaard is uitgeroepen tot Omroepman van 2010. Hij zette het zieltogende RTL 4 op de kaart. „Ik ben de juiste mensen op de juiste plek gaan zetten.”

Erland Galjaard is het boegbeeld van de zegetocht van RTL 4, dat het afgelopen jaar veel kijkcijferhits had. De drie jaar geleden aangetreden tv-directeur zette de zieltogende commerciële zender weer op de rails. Gisterenavond riep vakblad Broadcast Magazine hem uit tot ‘Omroepman van het jaar 2010’.

„De tv-wereld is vluchtig, succes kan snel voorbij zijn. Dit is een blijk van blijvende waardering”, zegt hij.

Hij trof in 2007 een zender in verwarring aan, te eenzijdig gericht op amusement. Galjaard stofte succesformules af en liet presentatoren experimenteren met nieuwe formules. Carlo Boszhard en Irene Moors legden zich ook toe op het spelen van typetjes. Ze kregen dit jaar de Televizierring voor De TV-Kantine.

Hij noemt de remedie simpel: „Ik ben de juiste mensen op de juiste plek gaan zetten”. Hij bracht meer variatie in het programma-aanbod en friste de vooravond op. „De toon van Boulevard is actueler, de verhaallijnen in Goede Tijden, Slechte Tijdens zijn minder zwaar en meer soapachtig.” Hij bracht meer humor, maakte zich hard voor de familieavond en reflecteerde op een populaire manier op maatschappelijke thema’s, zoals obesitas in Mijn kind is te dik. en werkloosheid in Hotel van de Toekomst.

Leunt het huidige succes van RTL 4 niet te veel op The Voice of Holland?

„Dat is onzin. We hebben het afgelopen jaar wel acht tot negen programma’s gehad die hoog scoorden: Holland’s got talent, Ushi, De TV-kantine. De finale van X-factor trok 2,6 miljoen mensen.

Maar met The Voice kunnen we een stapje verder gaan dan met de talentenjachten die we daarvoor uitzonden. Die andere shows waren formats uit het buitenland met strakke productiebijbels vol regels. The Voice maken we met John de Mol. We zijn anderhalf jaar betrokken geweest bij de ontwikkeling. Er is online ook veel meer mogelijk. Na afloop van een uitzending kunnen kijkers al singles downloaden. Dat is de reden dat deelnemers hits scoren. Ook sociale netwerken gebruiken we veel intensiever. Daardoor leeft de Voice veel meer.”

Op werkdagen zakt de tv-avond vanaf 22.30 uur in. Mist u een late talkshow?

„Een opiniërende talkshow als Barend & Van Dorp. Er zijn wel goede mensen die zulke programma’s kunnen maken, maar die zitten niet bij ons.”

U lanceerde amusementsprogramma’s met het Hollandgevoel. Waarom zijn die zo succesvol?

„Het draait in die familieprogramma’s om gezelligheid. Ik hoorde in mijn omgeving dat veel mensen terugverlangden naar het ouderwetse avondje waarin je met het gezin voor de tv zat.”

Tina Nijkamp, tv-directeur van SBS, werd twee jaar geleden uitgeroepen tot omroepvrouw van het jaar. Nu kampt SBS met tegenvallende kijkcijfers. Wat ging er mis?

„SBS is te lang blijven hangen in oude successen en heeft te weinig vernieuwd. Ze rekken programma’s te lang uit. Zeven maanden Popstars is te lang. Voice of Holland duurt maar de helft daarvan.”