Televisie groeit, verkoop van muziek verschuift

Rapport schetst een beeld van de entertainmentindustrie in 2011.

Het jaarlijkse rapport Technology, Media & Telecommunications Predictions van advies- en accountantsbureau Deloitte gaf gisteren een goed beeld van de verwachtingen voor dit jaar voor de entertainmentindustrie. We zetten er vier op een rij.

1Games. De sector groeit dit jaar opnieuw, maar die komt uit andere bronnen dan voorheen. Games voor de pc, Xbox en PlayStation zijn minder populair, net als de spelcomputers zelf. De gamebranche verdient wereldwijd circa 52 miljard dollar (39 miljard euro) met games (6 procent meer dan in 2010) en 13 miljard dollar met hardware (spelcomputers), 19 procent minder.

De groei zit in de casual games, simpele spellen voor smartphones en websites. Het basisspel is veelal gratis: het geld wordt verdiend met virtuele uitbreidingen. Onderzoeksbureau eMarketer schat dat de omzet in de VS van social gaming hoger zal zijn dan 1 miljard dollar.

2Muziek. Voor het eerst zullen de inkomsten uit digitaal gedistribueerde muziek in 2011 groter zijn dan de verkoop van fysieke dragers als de cd. Deloitte gokt dat de VS de eerste markt zijn waar dat gebeurt. Digitale inkomsten komen uit downloads zoals iTunes en abonnementen op en advertenties bij muziekdiensten zoals Spotify.

3Sociale netwerken. Deloitte verwacht dat in 2011 meer dan een miljard mensen lid zijn van een sociaal netwerk, de helft van alle internetgebruikers ter wereld. Deloitte verwacht dat de advertentie-inkomsten op sociale netwerken dit jaar zullen uitkomen op 4 tot 5 miljard dollar. Veel geld, aldus de onderzoekers, maar weinig per gebruiker.

4Televisie. Dit medium lijkt vooralsnog weinig last te hebben van de digitalisering. De tv versterkt zijn status van ‘supermedium’ alleen nog maar. Wereldwijd groeit het aantal kijkers met 40 miljoen naar 3,7 miljard. Zij kijken gemiddeld 3 uur en 12 minuten per dag.

Tv blijft volgens Deloitte ook een passief medium. De digitale videorecorder (DVR) om reclame over te slaan en uitgesteld kijken worden nog niet opgepikt door het grote publiek.