Nieuws en fluffy vermaak

Morning GloryRegie: Roger Michell. Met: Rachel McAdams, Harrison Ford, Diane Keaton, Patrick Wilson, Jeff Goldblum. In: 49 bioscopen.****

Er gaat veel mis in Morning Glory: zo is de film helemaal dichtgesmeerd met popliedjes en zit er een romantische subplot in die niet overtuigt. Maar deze bezwaren verdwijnen als sneeuw voor de zon als hoofdpersoon Becky Fuller in beeld komt. Zij wordt gespeeld door Rachel McAdams, een actrice die al opviel in films als Mean Girls (2004), Wedding Crashers (2005) en State of Play (2009). Deze rol zou weleens haar echte doorbraak kunnen betekenen.

Becky is een ambitieuze televisieproducent die altijd optimistisch blijft, wat er ook gebeurt. Ze is getrouwd met haar werk, mannen komen op de tweede plaats. De altijd in mantelpakje gehulde Becky is niet alleen ergerlijk opgewekt, maar ook levendig, impulsief, een tikje neurotisch en goedlachs. Scenarist Aline Brosh McKenna modelleerde haar naar eerdere vrouwen die hun mannetje staan in een zeer competitieve omgeving, zoals Rosalind Russell in His Girl Friday (1940) en Holly Hunter in Broadcast News (1987).

Met die laatste film heeft Morning Glory wel meer gemeen. In beide films gaat het over de rol van (hard) nieuws in een veranderend medialandschap. In Morning Glory wordt de wereld van de ochtendtelevisieshows op de hak genomen: van de stuntelende weerman tot de items met huisdieren en het verplicht gezellige kookonderdeel. Amusement staat voorop, totdat producer Becky in een poging de neerwaartse kijkcijfers op te krikken de legendarische nieuwspresentator Mike Pomeroy van stal haalt. Meer om zijn oude reputatie dan om iets te veranderen.

Pomeroy (Harrison Ford) heeft andere ideeën. Hij haalt z’n neus op voor ‘fluffy’ entertainment, maar moet wel samenwerken met co-presentatrice Colleen Peck (Diane Keaton). Net als in het recente State of Play, waarin McAdams een hippe blogger speelt, gaat het hier over de botsing tussen nieuws en amusement. Morning Glory zelf geeft een aardig idee van de uitkomst: humor met een ernstige ondertoon volgt op de fusie van jong talent met de oude rotten Harrison Ford en Diane Keaton. Die symbiose levert ook een bovengemiddelde Hollywoodfilm op.

André Waardenburg