Nieuwe Nintendo: diepte zonder bril

Alsof je een miniatuurtuin in je handen houdt en zo naar binnen gluurt. Zo omschrijft Naoya Hatsumi de Nintendo 3DS. Hij kan het weten. Als producer bij gamestudio Konami werkt hij al maanden met het apparaat dat is voorzien van een 3D-scherm waarvoor je geen bril nodig hebt. Volgens Hatsumi is zijn voetbalspel PES 2011 daardoor beter dan ooit. „Als je een lange pass maakt, kun je veel beter inschatten waar de bal terecht gaat komen.”

Nintendo gaf gisteren meer duidelijkheid over de plannen voor de vorig jaar aangekondigde 3DS. Op gelijktijdige persconferenties in New York en Vijfhuizen (Haarlemmermeer) werdgemeld dat het apparaat vanaf 25 maart in Europa verkrijgbaar is, de Verenigde Staten volgen twee dagen later. Het wordt vermoedelijk de duurste draagbare spelcomputer tot nu toe. De prijs is nog niet zeker, maar wordt waarschijnlijk 249 euro.

Het was hoog tijd dat Nintendo met iets nieuws kwam. De huidige spelcomputers – de DS (met touchscreen, uit 2004) en de Wii (met bewegingssensor, uit 2006) – zijn over hun hoogtepunt heen. De DS heeft veel last van piraterij en moet concurreren met Apple’s draagbare apparaten, waarop games van enkele euro’s populair zijn in plaats van traditionele games in doosjes voor een paar tientjes.

De Wii bereikte zijn hoogtepunt in 2008, toen er wereldwijd 25 miljoen exemplaren werden verkocht. Sindsdien loopt de verkoop langzaam terug.

Met de Wii en DS richtte Nintendo zich meer dan ooit op een breed publiek, dat niet per se vertrouwd was met games. De formule: een slimme toepassing van eenvoudige techniek, die vernieuwende en toegankelijke games mogelijk maakt. trokken Computerspellen werden iets actiefs en sociaals.

Met de 3DS lijkt de focus weer meer op de traditionele groep gamers te liggen. Het stereoscopische 3D-scherm maakt games in de eerste plaats vooral mooier. Heb je de sweet spot eenmaal gevonden – de juiste afstand tot het scherm en een prettige 3D-diepte, in te stellen met een knop aan de zijkant – dan komt inderdaad Hatsumi’s miniatuurtuin in je op. Maar de wauw-factor gaat er snel af. 3D wordt normaal. Tot je weer op een 2D-scherm speelt.