Mogelijk kartel makers trucks

De Europese Commissie en medewerkers van mededingingsautoriteiten in verschillende Europese landen, waaronder Nederland, doen onderzoek naar mogelijk kartelvorming door vrachtwagenproducenten. Dat heeft de Europese Commissie gisteren bekendgemaakt.

In Nederland kreeg truckbouwer DAF bezoek van medewerkers van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dat heeft het bedrijf bevestigd.

In het buitenland kregen de Zweedse fabrikanten Volvo en Scania, het Duitse Daimler en MAN en het Italiaanse Iveco onaangekondigd bezoek van inspecteurs van de Europese Commissie. De Europese Commissie heeft niet bekendgemaakt in welke landen ze precies onderzoek doen naar een mogelijk kartel van vrachtwagenfabrikanten.

De Duitse fabrikant MAN liet in een verklaring weten dat het volledig meewerkt aan het onderzoek door de Europese Commissie. Ook zegt het bedrijf dat ze er op dit moment vanuit gaan dat er geen klanten benadeeld zijn door een mogelijk kartel. „MAN tolereert geen inbreuk op de compliance-regels, corruptie of schending van concurrentiebepalingen.”

Het is niet het eerste onderzoek naar kartelvorming door vrachtwagenfabrikanten. Vorig najaar deed het Britse bureau Office for Fair Trading (OFT) onderzoek naar kartelvorming in Groot-Brittannië. Toen werd er een inval gedaan bij de Britse vestiging van Daimler Benz. Ook vroeg het bureau informatie aan onder meer de fabrikanten Scania, Volvo en MAN. Het onderzoek naar dit mogelijke kartel voor vrachtwagens loopt nog.

In het onderzoek door de Europese Commissie worden vrijwel dezelfde vrachtwagenfabrikanten onder de loep genomen. Het is niet bekend wat de aanleiding is geweest voor het onderzoek door de Europese Commissie. De laatste jaren is het gebruikelijk dat een van de leden van een kartel aan de bel trekt en informatie levert. De partij die het bestaan van een kartel meldt, ontloopt daardoor vaak zelf een boete. De maximale boete die Brussel kan opleggen voor overtreding van de regels is 10 procent van de omzet van een bedrijf.