Hier is geen 3D-bril meer voor nodig

Gisteren hield Nintendo een presentatie in Amsterdam van de nieuwe spelcomputer 3DS.

Het apparaat heeft een 3D-scherm, dat zonder bril kan worden bekeken.

„Alsof je een miniatuurtuin in je handen houdt en zo naar binnen gluurt.” Zo omschrijft Naoya Hatsumi de Nintendo 3DS. Hij kan het weten – als producer bij gamestudio Konami werkt hij al maanden met het apparaat dat is voorzien van een 3D-scherm waarvoor je geen brilletje nodig hebt. Volgens Hatsumi is zijn game PES 2011, een voetbalspel, daardoor beter dan ooit. „Als je een lange pass maakt, kun je veel beter inschatten waar de bal terecht gaat komen.”

Gistermiddag gaf Nintendo iets meer duidelijkheid over de plannen voor de Nintendo 3DS, die vorig jaar al was aangekondigd. Op gelijktijdige persconferenties in New York en Vijfhuizen werden de westerse releasedata bekendgemaakt. Vanaf 25 maart moet het apparaat in Europa verkrijgbaar zijn – de Verenigde Staten volgen twee dagen later.

Een adviesprijs kon het bedrijf nog niet geven – volgens PR & Events Manager Bianca Stirnweis-van Dort van Nintendo’s Benelux-kantoor is het aan winkeliers om de prijs te bepalen en mag zij er verder niets over zeggen. Als de Amerikaanse prijs van 249 dollar een indicatie is, dan wordt het ook hier Nintendo’s duurste draagbare spelcomputer tot nu. Een Nederlandse winkelprijs van 249 euro lijkt aannemelijk.

Het was hoog tijd dat Nintendo weer met iets nieuws kwam. De huidige machines, de Nintendo DS (met touchscreen, uit 2004) en de Wii (met bewegingssensor, uit 2006), zijn over hun hoogtepunt heen. De Nintendo DS heeft veel last van piraterij en moet concurreren met Apple’s draagbare apparaten, waarop games van enkele euro’s populair zijn, in plaats van traditionele games in doosjes voor een paar tientjes.

De Wii bereikte zijn hoogtepunt in 2008, toen er wereldwijd bijna 25 miljoen van werden verkocht. Sindsdien loopt de verkoop langzaam terug. Bij zijn laatste financiële update, voor het tweede kwartaal van fiscaal 2010, kondigde Nintendo een terugloop in omzet van 25,6 procent aan – waarbij ook de zwakke yen een rol speelde. Eind deze maand worden de resultaten voor het derde kwartaal verwacht.

Met de Wii en DS richtte Nintendo zich meer dan ooit op een breed publiek, dat niet per se vertrouwd was met games. De formule: een slimme toepassing van relatief eenvoudige techniek, die vernieuwende en toegankelijke games mogelijk maakt. Games als Brain Training, Nintendogs, Wii Sports en Wii Fit werden verkoopsuccessen. Ze trokken games uit de hobbykamer en maakten er iets actiefs en sociaals van.

Met de 3DS lijkt de focus weer meer op de traditionele groep gamers te liggen. De prijs is hoger en het pluspunt is niet een eenvoudige en vermakelijke besturingsmethode – al bevat het apparaat wel een gyroscoop voor bewegingsherkenning en een analoge joystick, die precieze besturing mogelijk maakt. Nee, de grote vernieuwing is toch echt dat stereoscopische 3D-scherm. Een technisch aspect dat games aanvankelijk vooral mooier gaat maken.

Tijdens de persconferentie gisteren werd het een soort mantra: je kunt nog zo lang over het scherm praten, je moet het zien om te ervaren. En inderdaad: het is een fraai effect. Heb je de sweet spot eenmaal gevonden – de juiste afstand tot het scherm en een prettige 3D-diepte, in te stellen met een knop aan de zijkant – komt inderdaad Hatsumi’s miniatuurtuin in je op.

Maar de wauwfactor gaat er snel af. Het 3D-effect wordt normaal. Tot je weer op een 2D-scherm speelt.