Excuses van NS en ProRail

Het opnieuw samenvoegen van de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail zal tot grote onrust in beide bedrijven leiden. Die waarschuwing deden de topmannen Bert Meerstadt (NS) en Bert Klerk (ProRail) vanochtend tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de problemen op het spoor. Meerstadt: „Dat gaat een trauma van jaren opleveren. De organisatie zal op drift raken.”

Het treinverkeer liep vorige maand uit op een chaos na sneeuwval en ijsvorming. Precies een jaar eerder gebeurde dat ook. Gebrekkige samenwerking tussen NS en ProRail is daar mede de oorzaak van. Gisteren stelden Nicky van ’t Riet (D66) en Johan Remkes (VVD) in deze krant dat hetkabinetsbesluit in 1995 vande NS te splitsen onzorgvuldig en te rigoureus is geweest.

Klerk en Meerstadt onderschreven dat vanochtend. Klerk: „Er is te rigoureus geknipt. Dat moet je daarna gaan plakken, en dat is in het verleden te weinig gedaan.” Meerstadt sprak over een besluit „dat geen schoonheidsprijs verdient”. Beide topmannen stelden dat er geen taboe ligt om opnieuw over de structuur te spreken, maar waarschuwden voor de gevolgen. Klerk: „De sector zal weer een tijdje in de war zijn. Dat is mijn zorg.”

Meerstadt en Klerk, die vanochtend uitgebreid excuses maakten, bleken het verder vooral oneens te zijn met elkaar, onder meer over de vraag of de dienstregeling eenvoudiger moet enwie de reizigersinformatie moet verzorgen. Reizigers stonden vorige maand voor lege informatieborden.