Elektrische taxi voor het groene doel

Vanaf vandaag rijdt in Utrecht de Greencab. De proef met de elektrische taxi moet rijden op stroom stimuleren.

Alsof je een telefoon aan de oplader legt. Stekker in de voeding, een paar uur opladen. En dan draai je met je elektrische auto zo de weg op. In 2015 wil het ministerie van Economische Zaken en Innovatie dat in Nederland 15.000 tot 20.000 auto’s volledig elektrisch rijden.

Vanaf vandaag kun je in Utrecht een elektrische taxi bestellen: de Greencab. Een ritje kost hetzelfde als in een gewone taxi, maar van schadelijke CO2-uitstoot is geen sprake meer. „We staan aan de vooravond van een revolutie”, zegt Auke Hoekstra, auteur van twee boeken over elektrisch rijden en oprichter van een adviesbureau voor duurzame energie.

De Greencab van taxicentrale Prestige is een van de negen ‘proefprojecten’ om elektrisch rijden te testen en stimuleren. Economische Zaken en Innovatie subsidieert ze. Er wordt ook geëxperimenteerd met elektrisch vuilnis ophalen en boodschappen bezorgen.

Het ministerie betaalt nog vijftien technologieprojecten, gericht op de praktische kanten van elektrisch rijden voor particulieren. Die moeten straks thuis wel voldoende netstroom hebben voor een oplaadpaal. En het zou mooi zijn als de elektrische auto voldoende kilometers kan maken voor een vakantie.

De ontwikkeling wordt breed gedragen. Naast de landelijke, provinciale en gemeentelijke overheden zijn commerciële partijen als Essent, Stedin, Mitsubishi, Renault en Mercedes bij de projecten betrokken.

Met hun felgroene stickers vallen de taxi’s op in de binnenstad. Verder is het net een normale auto, vertelt chauffeur René Sloof. Met het belangrijke verschil „dat deze jongens enorm stil zijn”. Sloof heeft daarom al een aantal keer flink moeten claxonneren. „Fietsers en voetgangers horen me totaal niet rijden. Misschien moeten ze daar nog wat op verzinnen.”

Als de stroom van zijn taxi bijna op is, moet Sloof hem ‘volgooien’ bij een van de drie oplaadpalen, verspreid over Utrecht. Binnen enkele weken zullen dat er 9 zijn, belooft de gemeente, uit te breiden naar 25. De provincie betaalt een snellaadpunt bij de taxicentrale. Het aantal Greencabs wordt in de loop van dit jaar uitgebreid van zes naar veertig.

Het Nederlandse wagenpark, 7,5 miljoen auto’s, rijdt jaarlijks circa 100 miljard kilometer. Dat zorgt voor 17 procent van de 30 megaton Nederlandse CO2-uitstoot.

Grote vraag is wanneer er betaalbare elektrische auto’s op de consumentenmarkt komen. Wat er nu te koop is, is relatief duur – veelal omdat die auto’s ook op benzine of diesel moeten kunnen rijden. Maar binnenkort komt het Amerikaanse Detroit Electric met een nieuwe elektrische wagen op de markt. Deze kan met een volle batterij 180 kilometer rijden. Prijskaartje: 18.000 euro.

En dan is er nog het probleem van de infrastructuur: bij weinig oplaadpalen in het land zal de animo voor elektrisch rijden klein zijn. Maar wie investeert in die palen als er nog geen klanten zijn? Het Rijk subsidieert de palen daarom. Twee gezaghebbende studies, van Deutsche Bank en Boston Consulting Group, voorspellen dat in 2020 net iets meer dan 5 procent van de auto’s op batterijen rijdt.

Prins Maurits mocht gisteren het eerste ritje in de Greencab maken. Als voorzitter van het Formule E-team probeert hij ‘doorbraken’ te realiseren in elektrisch vervoer. Hij heeft er vertrouwen in. „Met mobiele telefonie is het heel snel gegaan. Zo’n spectaculaire groei willen we ook met de elektrische auto bereiken.”