'De vooravond van een revolutie'

Vanaf vandaag kun je in Utrecht een Greencab, een elektrische taxi, bestellen.

Het is een van de negen ‘proeftuinprojecten’ om elektrisch rijden te stimuleren.

Op een batterijlading haalt de Greencab zo'n 100 kilometer. Greencab: de volledig elektrische taxi. Foto Enzo van Steenbergen

Alsof je een telefoon aan de oplader legt. Stekker in de voeding, een paar uur opladen en je draait zo de weg op. In 2015 wil het ministerie van Economische Zaken en Innovatie dat in Nederland 15.000 tot 20.000 auto’s volledig elektrisch rijden.

Vanaf vandaag kun je in Utrecht een elektrische taxi bestellen: de Greencab. Een ritje kost hetzelfde als in een gewone taxi, maar van schadelijke CO2-uitstoot is geen sprake meer. „We staan aan de vooravond van een revolutie”, zegt Auke Hoekstra, auteur van twee boeken over elektrisch rijden en oprichter van een adviesbureau voor duurzame energie.

De Greencab van taxicentrale Prestige is één van de negen door het ministerie van Economische Zaken en Innovatie gesubsidieerde ‘proeftuinprojecten’ om elektrisch rijden te testen en stimuleren. Naast de elektrische taxi’s wordt er geëxperimenteerd met elektrisch vuilnis ophalen en boodschappen bezorgen.

Daarnaast zijn er vijftien technologieprojecten, met de praktische kanten van het elektrisch rijden voor particulieren. Kan de netstroom thuis een oplaadpaal wel aan? Kunnen de auto’s genoeg kilometers maken om op vakantie te gaan?

De ontwikkeling wordt breed gedragen. Naast de landelijke overheid, gemeente- en provinciebesturen zijn ook commerciële partijen als Essent, Stedin, Mitsubishi, Renault en Mercedes bij de projecten betrokken.

Met hun felgroene stickers vallen de taxi’s goed op in de binnenstad. Verder is het net een normale auto, vertelt chauffeur René Sloof. Met het belangrijke verschil „dat deze jongens enorm stil zijn”. Sloof heeft daarom al een aantal keer flink moeten claxonneren. „Fietsers en voetgangers horen me totaal niet rijden. Misschien moeten ze daar nog wat op verzinnen.”

Mocht de taxi van Sloof ‘op’ zijn, moet hij hem opladen bij een van de drie oplaadpalen. Binnen enkele weken zullen dat er negen zijn, belooft de gemeente, plus een ‘snellaadpunt’ bij de taxicentrale zelf. In de maanden daaropvolgend moeten dat er vijfentwintig worden. Het aantal Greencabs zal in de loop van dit jaar worden uitgebreid van zes naar veertig.

Het totale Nederlandse wagenpark, 7,5 miljoen auto’s, rijdt jaarlijks circa 100 miljard kilometer. Al die auto’s samen zorgen daarmee voor 17 procent van de totale CO2-uitstoot (30 megaton) in Nederland.

Grote vraag is wanneer er betaalbare elektrische auto’s op de consumentenmarkt verwacht kunnen worden. Ze zijn al te koop, maar erg duur. Zo komt binnenkort een Detroit Electric op de markt. Deze kan met een volle batterij 180 kilometer rijden. Prijskaartje: 18.000 euro. Twee gezaghebbende studies van de Deutsche Bank en Boston Consulting Group voorspellen dat in 2020 net iets meer dan 5 procent van de auto’s op batterijen zal rijden. Prins Maurits van Oranje, die gisteren het eerste ritje mocht maken, heeft wel vertrouwen in een snelle omslag: „Met de mobiele telefoon is het heel snel gegaan. Zo’n spectaculaire groei willen we ook met de elektrische auto bereiken.”