'Voor een goede run klappen we allemaal'

Snowboarder Dolf van der Wal verklaart zijn fascinatie voor de halfpipe. „Eerst telt het respect.”

Met de een heb je een beter contact dan met de ander, maar alle jongens van de halfpipe zijn vrienden van elkaar, verzekert de 23-jarige snowboarder Dolf van der Wal. „Voor een goede run klapt iedereen.’’

Van der Wal onderstreept daarmee het beeld dat in de halfpipe, evenals bij de big air (steile wand) en de slopestyle (hindernisbaan), kameraadschap boven rivaliteit gaat. Hij zegt: „Iedereen wil best winnen, maar het is niet zo dat we elkaar daarvoor van het podium trappen. We willen de wedstrijd vooral met een voldaan gevoel beëindigen.”

Volgens Van der Wal, tweevoudig nationaal kampioen halfpipe, voelt een snowboarder in de halfpipe zich pas echt beroerd als zijn tricks door de jury niet op de juiste waarde worden beoordeeld. Van der Wal, die bij de Olympische Winterspelen in Vancouver niet door de kwalificaties kwam: „Wij willen genieten. Als iemand het goed heeft gedaan, denken wij niet: oef, daar moet ik overheen. Eerst telt het respect.”

De pioniersperiode van het snowboarden heeft Van der Wal vanzelfsprekend niet meegemaakt. Maar wat hij erover gehoord en gelezen heeft, bestond er vroeger een sterke afkeer van het traditionele skiën. „Maar die tijd is voorbij”, verklaart hij. „Snowboarders zijn niet langer de kwajongens van de piste. En we willen ons evenmin ergens tegen afzetten. Lol maken met elkaar, daar gaat het ons nu om.”

Er is nog steeds sprake van een afwijkende skicultuur. Maar of je dat nog een subcultuur kunt noemen, weet Van der Wal niet. De snowboarders op de freestyleonderdelen onderscheiden zich wel sterk in kleding. In plaats van aerodynamische pakken dragen zij kleurrijke, ruimzittende jassen boven een broek met het kruis tot bijna op de knieën. Van der Wal: „Strak is rock en wijd is hiphop.”

De freestylers houden een wereldtour in stand die niet georganiseerd is door de internationale skifederatie FIS. Dat is een commerciële competitie onder de naam TTR (Ticket To Ride). Daar doet de complete wereldtop aan mee. „Logisch”, vindt Dolf van der Wal. „Er is meer media-aandacht en meer geld te verdienen.”