Realityshow wordt door de kijker gestuurd verhaal

Net5 begint volgende maand het dagelijkse tv-programma ‘Secret Story’. Deelnemers moeten elkaar geheimen ontfutselen. Soap, drama en spel – „veel meer dan puur voyeurisme”.

Na Big Brother, De Bus en De Gouden Kooi komt er volgende maand een nieuwe dagelijkse realityshow op de Nederlandse televisie. Vijftien deelnemers wonen honderd dagen in een huis vol camera’s, afgesloten van de buitenwereld. Deze keer moeten ze elkaar vijftien geheimen ontfutselen. Een geheim raden betekent geld verdienen in Secret Story, maar kandidaten lopen ook dertien weken de kans om weggestemd te worden door het tv-publiek. De winnaar krijgt een ton.

Secret Story moet de op vrouwen gerichte zender Net 5 een oppepper geven. Eigenaar SBS kampt met tegenvallende kijkcijfers. „Een miljoenenproject”, zegt Net 5, waarvoor de zender nog in onderhandeling is met sponsors. Het programma, met presentatoren Renate Verbaan en Bart Boonstra, komt uit de koker van Endemol. De producent hoopt er een navolger mee te hebben van een van zijn grootste successen, Big Brother. Daarom is ervaring aangetrokken. Hummie van de Tonnekreek selecteert de kandidaten. Zij pikte ook de meest televisiegenieke aanmeldingen eruit voor de eerste Big Brother in 1999. Endemol maakt het ooit vernieuwende programma nog steeds voor 26 landen.

In de tv-wereld zijn formules vaak variaties op bewezen successen. Secret Story is gebaseerd op de Franse TF1-serie Loft, een variant van Big Brother. Nederland geldt als broedplaatsvoor tv-ideeën. „Als Secret Story in Nederland een succes wordt, is de kans groot dat het elders in de wereld ook aanslaat”, zegt Laurens Drillich, creatief directeur van Endemol Nederland.

Sinds de introductie van Big Brother meer dan tien jaar geleden, heeft het reallife genre zich ontwikkeld. „Het is geen sociaal experiment meer”, zegt Drillich. „Het zorgt niet langer voor een schok, zoals de eerste Big Brother of De Gouden Kooi, maar het is een erkend genre, zoals de quiz of een talkshow. Het gaat nu veel meer om het vertellen van verhalen.”

Een verschil is ook dat dagelijkse tv-uitzendingen, deze keer met een wekelijkse ‘eliminatieshow’, onderdeel zijn van een multimediaal project. Op internet en op een digitaal kanaal zijn de hele dag livestreams te zien. Omgeven door reclame zijn de webfilmpjes gratis, zonder commerciële boodschap kosten ze 1,50 euro voor 24 uur.

Via sociale media als Facebook, Twitter en Hyves kunnen kijkers verhaalwendingen sturen. Zij mogen opdrachten bedenken voor de kandidaten. Drillich: „Sociale media zijn de dorpspomp van nu: het is de plek waar mensen elkaar op de hoogte houden en waarmee ze invloed kunnen uitoefenen op het verloop van een verhaal.”

Secret Story moet gezichtsbepalend worden voor Net 5, maar heeft sterke concurrentie: De wereld draait door (Nederland 3), RTL Nieuws en Goede Tijden Slechte Tijden (RTL 4) en NOS Journaal (Nederland 1).

De nieuwe zendermanager Alphons Martens wil het profiel van Net5 aanscherpen. „Net5 was ingedut. We willen weer het gesprek van de dag zijn”, zegt hij. „De verslavende spanning van Secret Story is om uit te vinden wie alleen aardig is vanwege het spel en slim manipuleert en wie te vertrouwen is en de waarheid spreekt.” De reeks verenigt het echte leven, soap, drama en spel. „Dit is veel meer dan puur voyeurisme zoals de eerste Big Brother.”

Secret Story begint zondag 13 februari, reguliere afleveringen dagelijks 19.30- 20.30 uur, wekelijkse afvalshow om 20.30 uur op donderdag, Net 5.