Het besluit in 1995 van het eerste paarse kabinet van PvdA, VVD en D66 om de Nederlandse Spoorwegen te splitsen in twee bedrijven was onzorgvuldig en te rigoureus. Dat vinden Nicky van ’t Riet en Johan Remkes, destijds woordvoerders spoor in de Tweede Kamer van respectievelijk D66 en VVD.
Remkes, nu commissaris van de koningin in Noord-Holland, zegt vandaag in NRC Handelsblad: “Met de wijsheid achteraf moet je zeggen dat onvoldoende is onderkend dat ProRail en NS tegenstrijdige belangen hebben.” Van ’t Riet: “We hadden het niet moeten doen, dat hebben de laatste jaren wel aangetoond.”
NRC-redacteuren Marc Leijendekker en Huib Modderkolk vergeleken de splitsing – ProRail als spoorbeheerder, NS als vervoerder – in Nederland met andere Europese landen. Daaruit blijkt dat de EU-regels door Nederland te streng zijn geïnterpreteerd. Duitsland en Frankrijk kozen bijvoorbeeld voor een boekhoudkundige splitsing, Nederland ging verder. Remkes zegt daar nu over:
“We hadden ons wat minder enthousiast als beste jongetje van de klas moeten profileren. We moeten in het vervolg kritischer kijken naar Europese richtlijnen: leveren ze de voordelen op die we denken dat ze opleveren?”
Morgen debatteert de Tweede Kamer over de situatie op het spoor na de problemen met sneeuwval in december. Politici toonden zich vorige maand al kritisch over het functioneren van NS en ProRail. Zo vroeg VVD-Kamerlid Charlie Aptroot om het ontslag van beide directies, tot ergernis van Remkes. “De Kamer moet niet op de stoel van de directie gaan zitten.”
Lees vanmiddag in NRC Handelsblad of in de digitale editie (vanaf half vier) het artikel Politiek zelf aanstichter van chaos op spoor, hoe politici zelf de moeizame samenwerking tussen de NS en Prorail schepten.