Ook in 2011 blijft televisie het supermedium

Sociale netwerken moeten de gebruiker zien vast te houden, tv blijft een passief medium. De accountants van Deloitte voorspellen de mediatrends in het komende jaar.

79 cent voor een adelaar. De speler van Angry Birds, een populair spelletje op de mobiele telefoon, koopt voor nog geen euro een virtuele vogel. Die doodt in één klap alle groene varkentjes. En dat brengt de speler die met zijn felgekleurde vogeltjes niet langs die varkentjes kwam, een niveau verder.

De adelaar is nieuw in Angry Birds, met 50 miljoen downloads vorig jaar de meest verkochte mobiele app. De Finse producent Rovio heeft een slimme manier gevonden om de inkomsten uit zijn spelletje voor de iPhone en andere smartphones te vergroten. Voorheen verdiende het bedrijf alleen geld bij de aanschaf van de betaalde versie (0,79 euro).

Zo illustreert Angry Birds hoe de game-industrie verandert. De sector groeit dit jaar opnieuw, maar die komt uit andere bronnen dan voorheen. Games voor de pc en apparaten als Xbox en PlayStation zijn minder populair. Dat geldt ook voor de spelcomputers zelf. De groei komt door de zogenoemde casual games, simpele spelletjes als Angry Birds voor smartphones en websites. Het basisspel is veelal gratis. Het geld wordt verdiend met virtuele zaken zoals een adelaar in Angry Birds, een zak kunstmest in het Facebook-spelletje FarmVille of een beter wapen in een schietspel.

De spelletjesbranche verdient dit jaar wereldwijd circa 52 miljard dollar (39 miljard euro) met spelletjes (6 procent meer dan in 2010) en 13 miljard dollar met hardware (spelcomputers), 19 procent minder.

De voorspelling over de game-industrie komt uit het jaarlijkse rapport Technology, Media & Telecommunications Predictions van advies- en accountantsbureau Deloitte. Vandaag verscheen de tiende editie. Deloitte beschrijft achttien ontwikkelingen in de drie sectoren.

2011 wordt volgens Deloitte een bijzonder jaar voor de muziekindustrie. Voor het eerst zullen de inkomsten uit digitaal gedistribueerde muziek groter zijn dan de verkoop van fysieke dragers als de cd. Deloitte gokt dat de VS de eerste markt zijn waar dat gebeurt. Digitale inkomsten komen uit downloads zoals iTunes en abonnementen op en advertenties bij muziekdiensten zoals Spotify.

Ook sociale netwerken bereiken in 2011 een mijlpaal. Deloitte verwacht dat meer dan een miljard mensen lid zullen zijn, de helft van alle internetgebruikers ter wereld. Deloitte verwacht dat de advertentie-inkomsten op sociale netwerken dit jaar zullen uitkomen op 4 tot 5 miljard dollar. Veel geld, aldus de onderzoekers, maar weinig per gebruiker. Sociale netwerken kunnen hun inkomsten alleen vergroten als zij hun leden verleiden om langer op het netwerk te blijven. Zodat ze meer advertenties zien.

De televisie lijkt vooralsnog weinig last te hebben van de digitalisering, schrijft Deloitte. Sterker, de tv versterkt zijn status van ‘supermedium’ alleen nog maar. Wereldwijd groeit het aantal kijkers met 40 miljoen naar 3,7 miljard. Zij kijken gemiddeld 3 uur en 12 minuten per dag. Op sociale netwerken is men 15 minuten per dag.

Tv blijft volgens Deloitte ook een passief medium. De digitale videorecorder (DVR) om reclame over te slaan en uitgesteld kijken worden nog niet opgepikt door het grote publiek. Dat wil het liefst gewoon vermaakt worden. Wel komt er hulp voor dolende zappers: de slimme tv-gids toont programma’s die aansluiten bij de interesse van de gebruiker.