Hollywood in de bres voor pers

Wat heeft Hollywood met dodebomenjournalistiek? Deze week steekt ’Morning Glory’ de loftrompet over oude journalistiek: hard nieuws, ernst en research. Nostalgie?

scene uit de film Morning Glory (2010) FOTO: UPI

Deze week gaat Morning Glory in roulatie, waarin hersenloze ochtendtelevisie een broodnodige injectie nieuwsernst krijgt. En de superheld van deze maand is een krantenmagnaat: Britt Reid, alias The Green Hornet. In zijn wereld domineert de papieren The Daily Sentinel nog het nieuws en strijden de boeven tegen onwelkome krantenprimeurs. Heel retro in tijden van WikiLeaks.

In een Amerika waar kranten wegkwijnen zijn Morning Glory en The Green Hornet de jongste voorbeelden van Hollywood-nostalgie naar ouderwetse, eerlijke nieuwsjagers. Hoofdrolspeler Rachel McAdams van Morning Glory speelde recentelijk al frontsoldaat in de strijd tussen oude en nieuwe journalistiek. In State of Play minacht de door de wol geverfde verslaggever Cal (Russell Crowe) de jonge blogger Della (McAdams), specialist in ‘copy and paste’ die nieuws aanvankelijk niet eens herkent als ze erover struikelt. De film kiest partij voor de oude journalist: echte scoops horen in de krant en zelfs het klassieke „stop de persen!” schalt in de climax door de redactieruimte.

De discussie over wat journalistiek is – belangrijk of leuk? – is uiteraard veel ouder dan internet. In de komische film The Paper (Ron Howard, 1994) blijken zelfs tabloidjournalisten integriteit te hebben als een echte primeur op hun pad komt. Broadcast News (James L. Brooks, 1987) gaat eveneens over amusement versus nieuws. Hier vechten een integere, ervaren verslaggever en een leeghoofdige presentator die het niet zo nauw neemt met feiten om het hart van hun producent. Wat is belangrijker: uiterlijk of inhoud?

De opkomst van infotainment bij de tv werd al feilloos op de hak genomen in Network (Sidney Lumet, 1976). Als de nieuwspresentator flipt en zijn zelfmoord aankondigt, buit zijn chef dat uit voor de kijkcijfers. Maar dat nieuws ook showbusiness is, stelde Billy Wilder al in Ace in the Hole (1951), waarin een journalist de redding van een man in een mijnschacht traineert om extra kranten te verkopen.

Dat Hollywood in het geweer komt voor hard, eerlijk nieuws, is dus geen nieuws. Wel verschuift het slagveld naar tv en internet. In The Green Hornet speelt de eindstrijd zich weliswaar af op een krantenredactie, die compleet aan gort wordt geschoten. Maar wat doen de helden daar? Een onthullend filmpje naar YouTube uploaden. En State of Play, die lofzang op de papieren krant dan? Die flopte.