Armstrong-gezind blad beschuldigt ‘The Boss’ van dopinggebruik

Armstrong rijdt momenteel in Australië zijn laatste internationale wedstrijd. Foto AFP/Mark Gunter

Het toonaangevende Amerikaanse sportblad Sports Illustrated heeft een artikel geplaatst waarin tegen de zevenvoudig Tourwinnaar nieuwe beschuldigingen van dopinggebruik worden geuit.

Volgens wielerverslaggever Maarten Scholten van NRC Handelsblad is het artikel met aantijgingen op twee punten vernieuwend.

Volgens Scholten is het ten eerste “opvallend dat Sports Illustrated met zo’n verhaal komt omdat het tot nu toe op de hand was van Armstrong”. Verder is volgens hem het nieuws uit het artikel dat er in 2009 een inval is gedaan bij Armstrongs ploeggenoot Yaroslav Popovych. In zijn huis in Italië zouden sms’jes en e-mails gevonden zijn die duiden op nog steeds bestaande contacten tussen de omstreden dr. Michele Ferrari en Armstrongs team Radio Shack. De inmiddels 39-jarige Armstrong verbrak in 2004 de banden met de Italiaanse arts omdat hij ervan werd beschuldigd wielrenners aan doping te helpen. Later werd Ferrari veroordeeld, maar ook weer vrijgesproken.

‘Dude, are you that stupid?’
Lance Armstrong wordt al jaren door diverse partijen in verband gebracht met en beschuldigd van dopinggebruik. Nooit werd hij betrapt. De Amerikaan reageerde vandaag op het Sports Illustrated-artikel door te zeggen dat hij zich “op geen enkele manier zorgen maakt”. ‘The Boss’ legde vanochtend de beschuldigingen naast zich neer - “Ik heb niets te zeggen” - om vervolgens van start te gaan in de tweede etappe van de Tour Down Under. Na aanhouden van journalisten zei hij: “Ik heb het artikel doorgelezen. There’s nothing there.” De media lieten hem echter niet gaan en een verslaggever die nogmaals naar het artikel vroeg, werd door Armstrong toegebeten: “Gast, ben je zo dom? What part of ‘I’m not commenting’ is not clear to you?

In de Verenigde Staten is al maanden een onderzoek bezig naar doping in het wielrennen, en specifiek in verband met Armstrong. Enkele Amerikaanse voormalig ploeggenoten van Armstrong hebben belastende verklaringen afgelegd sinds Floyd Landis hem van systematisch dopinggebruik beschuldigde. Armstrongs woordvoerder Mark Fabiani noemt het artikel in Sports Illustrated “oude koek, van bekende, onbetrouwbare bronnen”.

Maarten Scholten vanmiddag in NRC Handelsblad:

“Armstrong zou eind jaren negentig volgens Sports Illustrated de beschikking hebben gehad over een dopingmiddel HemAssist van de firma Baxter, destijds nog in de onderzoeksfase en niet op de markt. In 2001 werd de Italiaanse renner Dario Frigo betrapt op gebruik van hetzelfde middel, dat net als epo het aantal rode bloedcellen en daarmee de zuurstofopname doet toenemen. Landis zou getuigen dat in de bagage van Armstrong in 2003 in Sankt-Moritz dopeproducten zijn gevonden. Ook komt het weekblad met nieuw bewijs voor eerdere beschuldigingen van epo- en testosterongebruik.”