Tango con clave door Nueva Manteca en gasten. Gezien 16/1 De Regentes, Den Haag. Herh. 25/2 Oosterpoort, Groningen; 5/3 De Doelen, Rotterdam.**
Tegelijkertijd Argentijnse tango en Cubaanse salsa dansen moet wel leiden tot verwarring in de benen. Het kan niet eenvoudig zijn om de gestileerde hartstocht van de één te combineren met de uitbundigheid van de ander. Ook muzikaal zijn ze niet gemakkelijk op één lijn te brengen.
Bijgestaan door violiste Tanya Schaap en Matias Pedrana op bandoneon speelde Nueva Manteca een programma rond composities van tangovernieuwer Astor Piazzolla. Trompettist, saxofonist en twee slagwerkers, die de muziek een Cubaanse inslag gaven, duwden de anderen met hun volume geregeld kopje onder. Ook de piano van bandleider Jan Laurens Hartong, die als brug diende tussen tango en salsa, moest het tegen hen afleggen.
Als piano, viool en bandoneon de ruimte kregen, zoals in Tango Zero Hour, raakten ze aan de fijnzinnigheid die Piazzolla voor ogen stond. Met de bas schetsten ze de verlatenheid van de straten in Buenos Aires na middernacht. Onverhoedse, knarsende geluiden gaven de troosteloosheid een onheilspellend randje. Maar zodra de blazers zich in dat samenspel mengden, werd het geheel te plomp voor de elegante hoogten waarnaar Piazzolla de tango wilde verheffen.
Tegelijkertijd bleef de muziek te gereserveerd voor de uitbundigheid van de salsa. Het bleef hinken op twee gedachten.