Levendige en sympathieke portretten die beklijven

fotoboek

Portret Joost van den Broek

Uitgeverij d’jonge Hond, 160 pagina’s, 32,50 euro.****

De close kleurenportretten – frontale gezichten en een klein stukje van de schouders – zijn het mooist. Ook zijn in deze foto’s het best de stijlkenmerken van de fotograaf Joost van den Broek zichtbaar. Van den Broek (in 2006 uitgeroepen tot Fotojournalist van het Jaar) fotografeert enkel met daglicht en krijgt het zonder uitzondering voor elkaar elk model zacht, levend en sympathiek vast te leggen, waarbij de uitdrukkingen steevast eigen en neutraal zijn.

Nadere inspectie wijst uit dat vaak maar een klein deel van de foto haarscherp is, soms zelfs maar één oog. Direct buiten dit kleine gebied begint subtiel een minieme vervaging, die het beeld die prettige rustige uitstraling geeft. Ook onmiskenbaar is de tamelijk zware schaduw, die vaak de helft van het gefotografeerde gelaat bestrijkt.

Portret Joost van den Broek bevat een selectie uit Van den Broeks werk vanaf 2000 tot 2010. Naast de bovengenoemde portretten zijn dat ook fotoseries die eerder in onder andere de Volkskrant verschenen. Zoals een 18-jarige moeder die haar baby de borst geeft in de serie Dominicaanse republiek, Santo Domingo (2008), aangrijpende kindergezichten in Portretten van kinderen die het gijzeldrama op school Nr. 1 in Beslan hebben overleefd (2005), Albino’s (2009) en de serie over slachtoffers van de kredietcrisis die wonen in Tent City in Ontario (2008), waarmee hij Nieuwspoort Fotojournalist van het Jaar 2008 werd.

Ongekunsteld, dromerig en warm zijn kenmerken die op alle foto’s van Van Den Broek van toepassing zijn, zelfs in meer of mindere mate op zijn ‘keiharde’ nieuwsfoto’s.

En natuurlijk herkenning. Want de meeste werken hebben vast al eerder ergens in je hersenen een afdruk achtergelaten. Deze foto’s beklijven.

Viola Lindner