Fors ontbijt maakt dik

Wie stevig ontbijt, heeft aan het eind van de dag meer calorieën binnen dan iemand die met één boterham en een glaasje sinaasappelsap de dag begint. En ook meer dan iemand die het ontbijt overslaat, schrijven Duitse onderzoekers online in Nutrition Journal.

Over de vraag of een stevig ontbijt helpt bij vermageren, bestond onduidelijkheid. In 2004 kwam uit onderzoek naar voren dat flink ontbijten hielp om, over de hele dag, minder calorieën binnen te krijgen. Koren op de molen van mensen die willen afvallen maar niet het idee willen hebben dat ze minder eten. Heel wat diëten, zoals van de Fransman Montignac, zijn er populair door geworden.

Maar eerder onderzoek, van halverwege de jaren negentig, zei simpelweg: wie ’s morgens veel eet, heeft aan het eind van de dag meer op dan een matige ontbijter. En tegen 2000 rolde uit een onderzoek onder jongeren dat niet ontbijten gemiddeld over de hele dag tot lagere calorie-inname leidt. Dat een stevig ontbijt over de hele dag een soort verzadiging geeft die uiteindelijk tot minder eten leidt, is daarmee in tegenspraak.

Duitse onderzoekers zochten de ontbijtkwestie uit in een experiment bij 380 mensen. Die hielden 10 tot 14 dagen bij wat ze aten. Er waren te dikke mensen bij en mensen van normaal gewicht. Niet iedereen at elke dag hetzelfde. De conclusie is duidelijk: een stevig ontbijt leidt, over de hele dag gemeten, bijna altijd tot meer calorieën. Wat bij stevige ontbijters wél daalt, is de verhouding tussen ontbijtcalorieën en de totale calorie-inname op een dag. Maar de totale calorie-inname kan ondertussen natuurlijk wel stijgen – en dat gebeurt meestal.