Hoe kan het dat taxi's altijd Mercedessen zijn?

De tienjarige Cas Roppe uit Boxmeer zag laatst iets vreemds vanuit de achterbank van de auto van zijn moeder. „Het lijkt wel alsof bijna elke taxi een Mercedes is”, mailt hij. Hij ging tellen, en kwam tot negen Mercedes-taxi’s en één Citroën. „Hoe kan dat?”

Een niet representatieve steekproef afgelopen woensdagavond bij de taxistandplaats op Utrecht Centraal geeft hetzelfde beeld: van de veertien aanwezige taxi’s waren er twaalf een Mercedes. Met de E220 als populairste type: vier keer.

Mercedes heeft geen speciale exclusiviteitscontracten met taxibedrijven; chauffeurs mogen zelf kiezen in welke auto ze rijden. De Utrechtse taxichauffeur Gert Beekink koos vooral voor zijn Mercedes vanwege de „degelijkheid”, licht hij toe. „De deur van een taxiauto moet duizend keer open kunnen zonder kapot te gaan”,zegt Beekink. „Het is een auto die lang meegaat.”

Beekink rijdt, zoals veel van zijn collega’s, in een zilverkleurige Mercedes. Ook die kleurkeuze heeft redenen legt hij uit. Je ziet namelijk geen witte putjes bij „steenslag” op de motorkap van de auto, zoals bij zwarte of grijze auto’s. En je hoeft de taxi niet zo vaak schoon te maken. „Als je een zilverkleurige auto een week niet hebt gewassen zie je nog niks.”

De reputatie van degelijkheid is volgens woordvoerder Paul de Waal van Bovag Nederland, de branchevereniging voor autobedrijven, de reden dat taxichauffeurs „sinds oudsher” voor een Mercedes kiezen. „Het is altijd een auto geweest waarmee je veel kilometers kunt maken, die lang meegaat en daardoor relatief goedkoop is in het onderhoud.”

Maar geldt dat niet voor meer merken? De Waal: „Inmiddels hebben andere merken een inhaalslag gemaakt, maar een Audi had vroeger bijvoorbeeld een veel slechtere naam. De taxiwereld is erg verknocht geraakt aan de Mercedes. En de taxibranche is een wereld die sterk aan iets goeds vasthoudt.”

Daarbij is volgens Floris Liebrand van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer het rijden in een Mercedes-taxi een statussymbool geworden. „Zowel voor chauffeurs als voor klanten.”

Voor wie niks geeft om dergelijke status: denk niet dat als alle taxichauffeurs nu in een Fiat gaan rijden de prijs van een rit omlaag gaat. Deze tarieven zijn namelijk bepaald door het ministerie van Verkeer en Waterstaat: een instaptarief van maximaal 7,50 euro inclusief de eerste twee kilometer. En daarna maximaal 2,20 euro per kilometer. Met of zonder Mercedes.

Stijn Bronzwaer