Deeltijd-WW redde tankmaker Alutech

Bij Alutech draait de productie van tanks voor vrachtwagens na de diepe crisis van 2009 weer op volle toeren. „We hebben onze jas weer aan.”

In de fabriekshal van Alutech rijden heftrucks af en aan met stapels staalplaten. „Alle productielijnen draaien op volle toeren en we werken weer in ploegendiensten”, zegt directeur Jurjen Duintjer. Hij ziet een „sterk herstel’’ sinds de kredietcrisis.

Het metaalbedrijf Alutech in Katwijk – producent van brandstoftanks voor vrachtwagenfabrikanten als DAF, Volvo en Scania – heeft de diepe recessie overleefd. Mét behoud van alle 118 werknemers, dankzij de deeltijd-WW.

Dat zag er twee jaar geleden heel anders uit toen de kredietcrisis toesloeg. Het leek de verkeerde kant uit te gaan met het Zuid-Hollandse bedrijf. Eind 2008 zakte de omzet maar liefst 70 procent. Voor de crisis rolden er bij Alutech wekelijks vele duizenden glimmende aluminium brandstoftanks van de lopende band. Op het dieptepunt van de economische crisis waren dat er nog maar krap duizend.

Uitzendkrachten en werknemers met een flexibel arbeidscontract, 30 tot 40 procent van het hele personeel, moest Duintjer het eerst de wacht aanzeggen. Maar dat bleek niet genoeg. Ook voor de helft van de werknemers in vaste dienst dreigde ontslag. Tenzij voor alle werknemers deeltijd-WW werd aangevraagd. Door de crisismaatregel die toenmalig minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken, CDA) invoerde, hoefden bedrijven hun vakmensen niet te ontslaan. Bekwaam personeel zou na de crisis weer hard nodig zijn.

Maar zo eenvoudig was dat niet. De inkt van het akkoord tussen de directie van Alutech, de ondernemingsraad en de bonden was nog niet droog of de vakbondsonderhandelaars werden door de leiding teruggefloten. Alutech bleek niet bereid het salaris aan te vullen tot 100 procent. Daarmee nam de top van de vakbond geen genoegen. Het loon lag bij deeltijd-WW immers 15 procent lager.

Voor directeur Duintjer was de situatie helder. „Of deeltijd-WW of volledige WW’’, zei hij. Duintjer luchtte zijn hart bij het Journaal en daarmee kreeg Alutech in één klap nationale bekendheid. Als hij niet mocht besparen op loonkosten, was reorganiseren de enige optie.

Donners experiment met de deeltijd-WW dreigde te mislukken. Dat liet de minister niet op zich zitten. Hij ging zelf naar Katwijk om op de werkvloer van Alutech poolshoogte te nemen. Nog geen week later kon hij een gealarmeerde Tweede Kamer meedelen dat het probleem was opgelost. De loonaanvulling was van tafel.

„Ik wist dat er geen spelletje werd gespeeld door de directeur”, zei vakbondsonderhandelaar Dolf Polders van CNV Bedrijvenbond er later over. Hij had inzage gehad in de boeken en zag hoe slecht Alutech ervoor stond.

Duintjer en de 118 werknemers overleefden veertien moeilijke maanden met nauwelijks orders. Pas in februari vorig jaar belden opdrachtgevers weer vaker. Het herstel begon schoorvoetend, maar werd al rap krachtiger.

„We zijn momenteel weer terug in de normaliteit’’, zegt Duintjer opgeruimd. De belangrijkste opdrachtgevers – DAF, Volvo en Scania – maken weer volop vrachtwagens. De omzet van Alutech is vergeleken met het dal in 2009 verdubbeld. Tientallen uitzendkrachten zijn inmiddels aangenomen om aan de stijgende vraag naar brandstoftanks te voldoen.

De grootste vraag komt van buiten Europa – van Rusland, Brazilië en diverse Aziatische landen. Ook uit de ‘Internationaliseringsmonitor’ die het Centraal Bureau voor de Statistiek vorige week publiceerde, blijkt dat de handel van Nederland met opkomende economische machten zoals Brazilië, Rusland, India en China steeds belangrijker wordt.

„We hebben onze jas weer aan”, zegt Leo Christ, secretaris van de ondernemingsraad bij Alutech. Alle werknemers zijn opgelucht. Christ werkt al 22 jaar bij Alutech als machineoperator en programmeur. „De vraag is zelfs zo groot dat het een kunst is om snel goede vakmensen te vinden”, zegt hij.

Over de deeltijd-WW, die is gestopt, is Christ achteraf erg te spreken. „Had het bedrijf de deeltijd- WW niet ingevoerd, dan was Alutech bij een reorganisatie de helft van de vakkrachten kwijt geraakt. Dan zouden we helemaal niet in staat zijn aan de huidige sterk stijgende vraag te voldoen.”

„Het goede nieuws is dat iedereen zijn baan heeft gehouden”, zegt vakbondsonderhandelaar Polders. In heel Nederland hebben 75.000 werknemers van de deeltijd-WW gebruik gemaakt. Directeur Duintjer is opgelucht dat de impasse met de bonden is overwonnen. „De rol van de vakbonden is uiteindelijk positief geweest’’, stelt hij vast.

In 2011 stijgt de vraag naar vrachtwagens weer, maar niemand in de branche heeft voor een langere periode opdrachten. „de eurocrisis kan nog voor verrassingen zorgen’’, zegt Duintjer. De afzet daalt nu al door de financiële problemen van Griekenland en Ierland. „Als een Spanje in moeilijkheden komt, kan dat op veel bedrijven zijn weerslag hebben.”