Man in opkomst

Jonge ontwerpers kiezen er steeds vaker voor mannenmode te maken.

Mannenmode is in de mode, constateert schrijfster José Teunissen in haar modeboek De Nieuwe Man. En dat lijkt niet voor de hand te liggen. Want vrouwenmode is toch veel spectaculairder en experimenteler dan mannenmode?

Wie goed om zich heen kijkt, ziet dat Teunissen gelijk heeft. Jonge ontwerpers kiezen er steeds vaker voor om mannenmode te maken. En modewinkels die zich richten op de man zijn in opkomst. Precinct Five in Amsterdam is er één van.

Eigenaar Malvin Wix: „De mannenmode is zo boeiend omdat deze zich veel meer dan de vrouwenmode richt op het product in plaats van op de grillige marketing daaromheen. De laatste jaren vinden er dan ook veel nieuwe ontwikkelingen plaats op het gebied van productinnovatie – denk aan technisch innovatieve materialen en multifunctionele details.” De jas op de foto bijvoorbeeld, is compleet uitgevoerd in ademende nylon en is daardoor heel licht. Doordat hij geen naden heeft is hij compleet water- en winddicht. En als je hem oprolt verdwijnt hij helemaal in de binnenzak van de jas, waardoor je hem handig als tasje mee kan nemen.

Dit soort producten hebben we juist nodig in deze tijd. Want, zegt Teunissen in haar boek, ‘we komen net uit een financiële crisis en we willen bewuster met ons milieu omgaan’. Is het dan niet veel verstandiger om geld uit te geven aan praktische, no-nonsensemannenmode, dan aan de vaak luxe, en statusverhogende vrouwenmode?

De trend voor komend voorjaar: spektakel en experiment zijn uit. Duurzaam, functioneel en comfortabel zijn in. Lang leve de mannenmode.