Verleden slaat terug

Caché (Michael Haneke, 2005)Ned. 2, 22.50-0.30 uur.

Bellamy, de laatste film van de vorig jaar overleden Franse regisseur Claude Chabrol – zie de dvd-bespreking vandaag in CS – eindigt met een citaat van W.H. Auden. Het is een regel uit zijn gedicht ‘At Last the Secret Is Out’: ‘There is always another story – there’s more than meets the eye’. Zowel de titel van het gedicht als de dichtregel zelf past uitstekend bij Caché. De Oostenrijkse filmmaker Michael Haneke goot zijn achtste film in de vorm van een thriller die begint met een scène waarin we vanaf een afstandje naar het huis kijken van het middenklasse echtpaar Georges en Anne Laurent. Hij presenteert een televisieprogramma over boeken en zij werkt voor een gerespecteerde uitgever. Plotseling stopt het beeld en wordt er vooruit gespoeld. Dit wordt gedaan door een geschokte Georges en Anne zelf, die de videoband net hebben ontvangen. Maar waarom? Worden ze bedreigd? En door wie dan? Deze vragen vormen de motor achter het verhaal, maar Haneke noemde zijn film niet voor niets Caché (verborgen). En daar komt de dichtregel van Auden om de hoek kijken: ‘There’s more than meets the eye’. Zonder heel veel over de plot te verklappen, kan wel onthuld worden dat Haneke een ‘verborgen’ geschiedenis aansnijdt die te maken heeft met het Franse koloniale verleden.

Op 17 oktober 1961 was er een vreedzame demonstratie van aanhangers van de onafhankelijkheid van Algerije, op dat moment nog een kolonie van Frankrijk. Politieprefect Maurice Papon beval zijn manschappen het vuur te openen. Dit bevel kostte zo’n 200 Algerijnen het leven, die in de Seine werden geworpen.

Het gaat Haneke, altijd al geïnteresseerd in morele kwesties (Funny Games, Benny’s Video), om de vraag hoe mensen als Georges met zulke ver weggestopte gebeurtenissen omgaan.

André Waardenburg