Apple gaat de regels voor publiceren op tabletcomputer iPad strenger naleven. Uitgevers, waaronder NRC Media, mogen niet langer een abonnementsvorm aanbieden waarbij de krant ook op iPad te lezen is. Digitale kranten mogen op de iPad voortaan alleen nog worden aangeschaft via de App Store, de digitale winkel van Apple. Het mediabedrijf heeft de uitgevers tot 31 maart gegeven om hun ‘apps’ aan de aangescherpte regels aan te passen. Gebeurt dit niet dan worden ze verwijderd uit de App Store.
Apple hoopt met dit besluit niet alleen aan de losse verkoop van kranten via de iPad te verdienen, maar ook aan de vaste abonnees. Volgens de Vlaamse krant De Tijd wil Apple 30 procent van het abonnementsgeld ontvangen. Abonnees van de papieren edities van NRC Handelsblad en nrc.next kunnen door het besluit van Apple vanaf 1 april (dit is geen grap) hun krant waarschijnlijk niet meer gratis lezen via een app op de iPad.
De gevolgen van het besluit van Apple zijn niet alleen voor de abonnees groot. Chef internet Ernst-Jan Pfauth: “Door de registratie en betaling van de uitgevers over te nemen nestelt het bedrijf zich tussen de uitgever en de abonnee. Apple neemt de relatie met de klant over en reduceert daarmee de uitgevers tot contentfabriekjes. In dit scenario wordt Apple wat ons betreft veel te dominant.”
NRC Media beraadt zich nog op de te volgen strategie. Uitgever NRC Digitaal Han-Menno Depeweg: “We zijn momenteel nog in gesprek met Apple. Misschien wordt de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.” Mocht er geen oplossing worden gevonden via de app, dan is een mogelijkheid om de Digitale Editie van NRC Handelsblad beter toegankelijk te maken via de browser van de iPad. Op die manier kunnen abonnees van de papieren edities toch zonder bijbetalen toegang krijgen tot de digitale krant. “Een ding is zeker: abonnees die nu de krant op de iPad lezen kunnen dat blijven doen.”
Update (11:21): Elsevier draagt al af aan Apple voor abonnementen iPad
Update (11:12): Tweede Kamerlid Afke Schaart (VVD) twittert dat ze Kamervragen gaat stellen over de aankondiging van Apple. Ze vindt dat Apple “misbruik” maakt van zijn positie. “Als dit de weg is waarop feitelijk de klantrelatie van media overgenomen wordt door Apple, dan denk ik dat het bedrijf te ver gaat. Ik wil weten of dit wel mag.” Ze wijst op de acties die eurocommissaris Neelie Kroes (thans ICT maar destijds commissaris voor Mededinging) in het recente verleden ondernam tegen monopolistische activiteiten van software-aanbieder Microsoft. “Ik denk dat er in Brussel wel meegekeken wordt.”