Venlo aast op meer spoorvervoer tussen Antwerpen en Duisburg

Het blijft nog even onduidelijk of het opnieuw in gebruik nemen van de goederenspoorweg IJzeren Rijn voor lange tijd van de baan blijft. Maar de regio Venlo wil in ieder geval intussen een grotere rol gaan spelen in het goederenvervoer per spoor tussen Antwerpen aan de Schelde en Duisburg aan de Rijn, in het Duitse Ruhrgebied.

In samenwerking met de havenbedrijven van beide steden doet het spoorplatform Railport Venlo deze maand een marktverkenning. Het moet dit jaar tot een eerste proefproject komen.

„De noodzaak en de kansen bestonden al langer”, zegt Joris Tenhagen, programmamanager logistiek van de NV Regio Venlo. „Zonder IJzeren Rijn wordt ons verhaal alleen maar sterker.”

De logistieke omzet in en rond Venlo is nu goed voor 2 miljard euro per jaar. Tenhagen: „20 procent van het Europese containervervoer per spoor loopt via Noord-Limburg. In 70 procent van de gevallen gaan de containers hier open en wordt er waarde aan toegevoegd. Dat biedt werk aan zo’n 16.000 mensen.” Door betere benutting van de mogelijkheden van de verbinding tussen Antwerpen en Duisburg moeten daar de komende jaren nog enkele duizenden banen bij komen.

De veertig kilometer zuidelijker gelegen IJzeren Rijn is een onbruik geraakte spoorweg tussen Antwerpen en Mönchengladbach uit 1879. Het recht van doortocht werd geregeld in een verdrag dat nog iets ouder is.

Nederland was nooit voorstander van het opnieuw in gebruik nemen van de lijn, die via Weert en Roermond dwars door Nationaal Park De Meinweg loopt. De Duitsers besloten vorige week de eerstkomende twintig jaar niet te investeren in de IJzeren Rijn. De Vlamingen beweren echter dat plannen voor gebruik nog niet definitief afgeblazen zijn.