Persgroepkranten verplaatsen internetredacties naar Rotterdam

Rotterdam, 24-02-2009. Redactiegebouw NRC Handelsblad, nrc.next en Algemeen Dagblad. Foto: Willem Sluyterman van Loo Het toekomstige pand van de internetredactie van de Persgroep in Rotterdam Alexanderpolder - nu nog de huisvesting van NRC Handelsblad, nrc.next en Algemeen Dagblad. De NRC-titels verhuizen naar Amsterdam. Foto Willem Sluyterman van Loo

De internetredacties van de Volkskrant, Trouw en Het Parool worden losgekoppeld van de krantenredacties en verhuizen naar Rotterdam. Dat bericht het mediablog De Nieuwe Reporter vandaag. Er komt één centrale redactie van vijftien mensen in het Rotterdamse pand waar nu nog AD en NRC Handelsblad zijn gevestigd. NRC besloot onlangs om eind 2012 naar het centrum van Amsterdam te verhuizen.

De nieuwe centrale webredactie krijg een eigen hoofdredacteur. De websites vallen dus niet langer onder verantwoordelijkheid van de krantenhoofdredacteuren. Naast algemeen nieuws, krijgt iedere titel een aparte focus: Trouw met de thema’s groen en politiek, de Volkskrant politiek en opinie, en Het Parool bericht vanuit Rotterdam over Amsterdam, cultuur en uitgaan. Het AD blijft zich richten op sport en showbizz en wordt ook onderdeel van de nieuwe afdeling. 1 maart start de nieuwe redactie - genaamd Persgroep Digital - onder leiding van Bart Franssen, de huidige hoofdredacteur van AD.nl.

‘Verouderende krantenredacties’
De volledige ontkoppeling van de krantenredacties in Amsterdam van de Rotterdamse internetactiviteiten heeft negatieve gevolgen voor de kranten, meent Ernst-Jan Pfauth, chef-internet van NRC Handelsblad. “De krantenredacties hoeven niet meer na te denken over hoe het web hun werk beïnvloedt en zullen dus verouderen.”

Eerder schreef Pfauth over de strategie van NRC Handelsblad:

“NRC is een nieuwsorganisatie die meebouwt aan de toekomst van (online) kwaliteitsjournalistiek. Dat is niet alleen haar journalistieke plicht – we moeten immers de burger bereiken en informeren over de staat van de democratie – maar ook een onvermijdelijke uitdaging. Digitale verschijningsvormen worden steeds belangrijker. Als je nu niet in digitaal investeert, veroudert je krant. Als andere kranten internet nu al onbegrijpelijk vinden, moet je eens zien hoe ze er over vijf jaar aan toe zijn. Dat laten we ons bij NRC niet gebeuren.”

Persgroep: ‘Dit is een investering in internet’
Barbara van Beukering, hoofdredacteur van Het Parool, spreekt tegenover De Nieuwe Reporter juist van een ambitieus plan waarmee de concurrentie met succesvolle nieuwssites als NU.nl kan worden aangegaan. “We hebben straks veel meer slagkracht. Nu hebben we vier fulltime webredacteuren die een groot deel van hun tijd bezig zijn met het plaatsen van algemeen nieuws. Dat wordt straks centraal gedaan, zodat de twee redacteuren die we over hebben zich vol op het Parool-nieuws kunnen storten.”

Volgens van Beukering is het geen bezuiniging, maar investeert De Persgroep juist in internet. Volgens Wouter Bax, chef internet bij Trouw, gaat het totaal aantal FTE’s omhoog. ”Natuurlijk is het wel aan elke huidige webredacteur om te beoordelen of de nieuwe werkwijze bij hem of haar past. Iedereen zal die overweging nog moeten maken, want er zijn nog veel vragen over de nieuwe werkwijze en de inhoud van het werk”, vertelt Bax.

Het was al langer bekend dat de websites van De Volkskrant, Trouw en Het Parool rode cijfers schreven. Wat dat betreft kunnen de redacties volgens Van Beukering niet om de veranderingen heen. ”Met alle respect voor al het werk van de webredacties de afgelopen jaren, het is ons gewoon niet gelukt om genoeg bezoekers te trekken en geld te verdienen.”

Eerder deze maand maakte De Volkskrant al bekent te stoppen met VKblogs.