Beleggen in Spyker vergt stalen zenuwen

Het aandeel Spyker schiet omhoog en omlaag. Ook dit jaar blijven beleggers in het autobedrijf gevangen in een turbulente achtbaan.

Het is een essentiële eigenschap voor aandeelhouders van Spyker : een stalen zenuwgestel.

Beleggers in de bouwer van luxe auto’s zitten in een achtbaan die voorlopig geen eindstop kent. Het zeer speculatieve aandeel Spyker schiet op het kleinste flintertje nieuws omhoog, om een dag later net zo hard weer naar beneden te kelderen.

Zij die ondanks de turbulentie in het aandeel zijn blijven zitten, hebben sinds 1 januari twee fijne weken gehad. Het fonds begon 2011 op een koers van 3,47 euro en piekte afgelopen dinsdag even boven de 6 euro. Die stijging kwam na een goed 2010 waarin Spyker met een rendement van 63 procent een van de best renderende aandelen op het Damrak was. Dat die stalen zenuwen nodig zijn bleek vanmorgen toen Spyker 9 procent omlaag dook en rond de 5,20 euro waard was.

De daling van vanmorgen is deels een reactie op de enorme koersstijging van met name de afgelopen week. Die stijging was deels gebaseerd op goed nieuws. Spyker maakte vorige week bekend dat er in het vierde kwartaal van 2010 meer Saab auto’s werden verkocht dan een jaar eerder. Spyker, de kleine fabrikant van sportauto’s, nam een jaar geleden het noodlijdende Zweedse automerk Saab over van General Motors. De goede verkoopcijfers van Saab – in het vierde kwartaal worden er overigens eigenlijk altijd meer auto’s verkocht – zorgde voor speculatie over de verkopen in 2011. De hoopvolle geruchten werden vanmorgen weer de kop ingedrukt door het nieuws dat Saab de productie in de Zweedse fabriek tijdelijk met een kwart heeft teruggeschroefd. Dit zou komen door tegenvallende verkoopresultaten van het eens zo trotse Zweedse automerk. Spyker topman Viktor Muller herhaalde vorige week nog tegenover journalisten dat het doel om dit jaar 80.000 Saab auto’s te verkopen nog altijd staat. Afgelopen najaar verlaagde Muller de verkoopdoelstelling voor Saab nog, hij dacht toen in 2010 geen 45.000 auto’s te verkopen, maar 30.000 tot 35.000. Saab wil in 2012 120.000 auto’s verkopen en weer winstgevend zijn. De daadwerkelijke financiële positie van Spyker moet duidelijk worden op 25 maart, als de resultaten over 2010 bekend worden gemaakt.

In de tussentijd gaan beleggers door met het reageren op ieder bericht, hoe klein ook. Vorig jaar was dat ook al zo. In december sprong de koers omhoog toen Saab bekendmaakte de Chinese markt op te gaan. Kort daarvoor was het aandeel juist ingeklapt na het nieuws over de aanpassing van de productiedoelstelling.

Beleggers kunnen wellicht later dit jaar ook in Stockholm handelen in het aandeel Spyker. Muller herhaalde vorige week dat hij kijkt naar een extra beursnotering in Zweden, thuisland van Saab. „Met twee noteringen kan je kijken waar de meeste handel naartoe trekt. Daarna kan je een beslissing nemen of je weer één notering wil”, zei Muller begin dit jaar tegen het Amerikaanse persbureau Bloomberg.

Maar tot die tijd is het speculeren geblazen met een bedrijf dat nog zeker twee jaar geen winst zal maken en over de eerste negen maanden van 2010 een negatieve kasstroom had.