Sandd koopt SelektMail van Deutsche Post

Postverwerking bij Sandd in Apeldoorn. Foto NRC Handelsblad / Rien Zilvold

SelektMail verdwijnt als onafhankelijke speler van de Nederlandse postmarkt. Sandd neemt de concurrent over van de huidige eigenaar, Deutsche Post. Dit voornemen heeft Sandd vandaag bekend gemaakt.

Dit betekent dat de Nederlandse postmarkt verdeeld zal worden door twee concurrenten: gigant TNT en het kleine Sandd. De laatste verwacht met de overname dit jaar een marktaandeel te bereiken van 16 procent. TNT heeft dus ruim 80 procent  in handen.

Al lang heerst het idee dat de Nederlandse postmarkt te klein is voor drie spelers, zegt economieredacteur Patricia Veldhuis van NRC Handelsblad.

“Maar de verwachting was dat SelektMail zou overleven naast TNT, omdat SelektMail een grote eigenaar met zeer diepe zakken heeft, Deutsche Post. Maar het is SelektMail/Deutsche Post de afgelopen tijd niet gelukt om het  marktaandeel te vergroten, ondanks een enorme prijzenslag waarin geen enkele winst meer was te maken. Nu wordt de druk in Nederland opgevoerd om bezorgers toch vaste contracten te geven waardoor de bedrijfsvoering duurder wordt. Misschien is dat de reden dat Deutsche Post nu de handdoek in de ring gooit.”