Amerikaanse ambassade betreurt publicatie De Pers

De Amerikaanse ambassade in Den Haag heeft zojuist tegenover deze site gereageerd op de fake-publicatie in dagblad De Pers, vanmorgen. Het statement luidt als volgt:

De PERS has admitted that the alleged U.S. Embassy cable published in  today’s paper is a fake.   The U.S. Embassy in The Hague regrets that De PERS chose to publish such a document.

Eerder spraken we met Alain van der Horst, adjunct-hoofdredacteur van De Pers. Hij vertelde toen:

“We wilden met dit verhaal aangeven hoe de verhoudingen liggen tussen de VS en Nederland. Om te laten zien hoe verschrikkelijk blij ze met ons zijn. We wilden daarbij dezelfde vorm hanteren als WikiLeaks de afgelopen maanden deed. De cable is gebaseerd op bestaande wikidocumenten. Het was een manier om een verhaal te vertellen. Nep nieuws, echt nieuws. We vertellen verhalen. Enja, sommige lezers lachen en sommige lezers zijn droevig.”