Aantrekkelijke sluiproute langs monopolie Apple

Met slim geschreven sites, ‘web apps’, doorbreken uitgevers de hegemonie van Apple. Meer is minder met HTML 5.

Perfectie wordt niet bereikt wanneer niets meer aan iets kan worden toegevoegd, maar wanneer niets meer van iets kan worden weggenomen.

Een enthousiaste blogger citeerde onlangs in zijn recensie van de nieuwe website van The New York Times treffend de Franse piloot-schrijver Antoine de Saint-Exupéry (Le petit prince).

En dat is eigenlijk alles wat over de website gezegd hoeft te worden. Wat The New York Times toont op de site die speciaal is ontworpen voor Googles browser Chrome, is journalistiek in een optimale vorm gegoten. Esthetisch, toegankelijk, eenvoudig.

De Chrome Web App van The New York Times, zoals deze krantensite officieel heet, werd vorige maand tegelijk met de Chrome Web Store gepresenteerd. Dat is, na de App Store van Apple, een nieuwe onlinewinkel met software voor de browser van Google.

De nieuwe New York Times-site is niet alleen vernieuwend in de wijze waarop de gebruiker het nieuws gepresenteerd krijgt, ook de techniek erachter is nieuw. De site is gebouwd in HTML 5, een verbeterde versie van HyperText Markup Language, de taal waarmee webpagina’s worden geschreven. HTML 5 kan onder meer video en andere multimedia integreren. Dat deden websiteontwerpers voorheen met Flash van Adobe.

Met HTML 5 kunnen websites zo mooi worden als de Chrome-site van The New York Times. Eigenlijk zijn web apps volwaardige computerprogramma’s. Je kunt ze gebruiken voor het lezen van kranten maar ook voor het bewerken van foto’s of het bijhouden van social media-accounts. Het enige verschil met gewone software is dat een Web App niet meer op je computer staat, maar online beschikbaar is. Op een seminar voor Europese krantenuitgevers vorige maand in Brussel werd duidelijk dat veel uitgevers voor HTML 5 kiezen bij het ontwikkelen van hun nieuwe krantensites.

Achter deze voorkeur voor HTML 5 gaat iets schuil: uitgevers die hun kranten nu op de iPad verkopen doen dat via Apps die te krijgen zijn in de App Store van Apple. Zo ontvangt Apple van iedere verkochte krant 30 procent van de opbrengsten. Met HTML 5-sites kunnen kranten hun artikelen direct aan gebruikers verkopen en zo hun winstmarge flink verruimen. Onlangs ontving gratis dagblad De Pers 235.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers om zo’n Web App te bouwen.

Naast het omzeilen van Apple is het op de lange termijn nog belangrijker dat HTML 5-sites de kranten in één klap toegankelijk maken voor elk type smartphone en tabletcomputer: dat scheelt uitgevers veel ontwikkelkosten. Nu de site van The New York Times online is, zullen ongetwijfeld snel meer kranten volgen.

Ondertussen werkt Apple samen met mediamagnaat Rupert Murdoch aan een nieuwe krant: The Daily. Vanaf volgende week woensdag dagelijks verkrijgbaar, alleen in de App Store van Apple.

Andere websites in HTML 5: Salon: salon.com/chromeThe Huffingtonpost, alleen verkrijgbaar via chrome.google.com/webstore