Poppubliek wil liever jazzy dan echte jazz

Jazz op de poppodia; in het verleden werd het niet vaak aangedurfd. Jazzbands zorgden bepaald niet voor veel bezoekers. Vaandeldragers als zanger Wouter Hamel, New Cool Collective, trompettist Kyteman en Wicked Jazz Sounds bereiken met hun optredens op clubpodia echter een nieuwe, jonge doelgoep. Jazz onderging er een positieve imagoverandering door.

Het verschil? De letter y. Jazz wordt beschouwd als saai, moeilijk en ‘te niche’ voor een breed publiek. Maar jazzy concerten die zich aan hun oorspronkelijk jazz-idioom onttrekken doen het juist goed op de poppodia. Met een andere, vlottere aanpak: zonder minutendurende solo’s die de vaart uit de show halen en met een staand publiek.

Een jaar na de oprichting van het promotieplatform Jazz On Stage, dat Nederlandse jazz op de poppodia stimuleert, valt voorzichtig te spreken van een succes. Er waren 186 jazzconcerten op de poppodia. Met ruim 3,5 concerten per week is dat bijna een verdubbeling.

De meeste optredens staan op naam van New Cool Collective, zangeres Giovanca, nu-jazzformatie Gare du Nord en het groovejazz kwartet The Ploctones. Maar ook bands als Sinas en Sensual varen er wel bij. Paard van Troje (Den Haag), Paradiso (Amsterdam), Het Burgerweeshuis (Deventer), Gigant (Apeldoorn), Patronaat (Haarlem) en P60 (Amstelveen) zijn de ‘meeste actieve boekers’ van Nederlandse jazz in het afgelopen jaar.

Als het aan Jazz on Stage, een initiatief van onder anderen Muziek Centrum Nederland, Stichting Jazz Impuls en Buma Cultuur, ligt, wordt jazz in het clubcircuit nog vanzelfsprekender. Naast het coachen van de jazzscene wil Jazz On Stage nog meer een ‘kennisbank’ voor popprogrammeurs zijn.

Amanda Kuyper