Nieuws komt voor jonge Amerikanen vooral van websites

Jonge Amerikanen halen sinds vorig jaar hun nieuws liever van het web dan van de tv of uit de krant. Tv is nog wel de belangrijkste nieuwsbron voor sociaal zwakkeren.

Liever Facebook dan The San Francisco Chronicle. Liever HuffingtonPost.com dan The Washington Post. En liever CNet.com dan CNN. Amerikanen onder de dertig jaar halen hun nieuws bij voorkeur van internet. Krant en tv leggen het af.

Voor de meeste jongvolwassenen in de Verenigde Staten was internet vorig jaar de belangrijkste bron van nationaal en internationaal nieuws. Dit is het eerste jaar dat het web de televisie heeft ingehaald. Tv blijft nog wel de belangrijkste nieuwsbron voor ouderen en lager opgeleiden.

Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center for the People & The Press dat vorige week is gepubliceerd. Het Amerikaanse bureau ondervroeg 1.500 mensen naar hun mediagebruik. Zij mochten maximaal twee favoriete nieuwsbronnen opgeven (de percentages zijn daarom opgeteld hoger dan 100 procent). Het Pew Research Center doet al twintig jaar onderzoek naar de rol van de journalistiek in de samenleving.

Voor 66 procent van alle Amerikanen – jong én oud – is de televisie nog steeds de belangrijkste bron van nationaal en internationaal nieuws. Maar dat percentage daalde de afgelopen jaren wel gestaag. In 2009 was dat nog 70 procent en in 2002 nog 82 procent. Volgens de onderzoekers van Pew Research zal internet de televisie binnen enkele jaren hebben ingehaald als belangrijkste nieuwsbron voor iedereen.

Vooral voor lager opgeleiden is de televisie nog steeds de favoriete manier om het nieuws tot zich te nemen. Ook mensen met een inkomen onder 30.000 dollar per jaar en Afro-Amerikanen halen het nieuws nog voornamelijk van tv. Voor Amerikaanse vrouwen is tv iets belangrijker dan voor mannen. De regionale verschillen zijn ook opvallend: mensen in het westen van de VS noemen internet relatief vaker als nieuwsbron dan inwoners van het noordoosten, zuiden en midden-westen.

De dalende populariteit van nieuws op tv tekent zich het duidelijkst af bij kabelzenders als CNN, Fox News en MSNBC. Ook de grote ‘networks’ zien al jaren het aantal kijkers van hun nieuwsuitzendingen dalen. Tien jaar geleden haalde 30 procent van de Amerikanen nog zijn belangrijkste binnenlandse en buitenlandse nieuws van ABC, CBS en NBC. Nu is dat nog maar 22 procent. De lokale televisiezenders zijn relatief constant: 16 procent van de Amerikanen noemt het zijn favoriete nieuwsbron.

Televisie blijft wel de belangrijkste bron bij groot nieuws, blijkt uit de cijfers van het Pew Research Center. Zo steeg het aantal mensen dat hun nieuws primair van tv haalt in september 2005 van circa 75 procent naar bijna 90 procent tijdens de orkaan Katrina. In maart 2003, bij het begin van de oorlog in Irak, steeg de tv als nieuwsbron van circa 80 procent naar 90 procent.

Voor Amerikanen onder de vijftig jaar is de krant al sinds 2006 niet eens meer de tweede nieuwsbron. Alleen bij mensen boven de 65 ondervindt de krant nog geen concurrentie van internet.

In Nederland zeggen jongeren ook dat zij hun nieuws vooral van internet zullen halen. Het bureau TNS NIPO deed eind 2008 onderzoek naar de nieuwsconsumptie in opdracht van het jubilerende Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren. Televisie was voor 87 procent van alle ondervraagden de belangrijkste nieuwsbron. Internet volgde met 65 procent. En de krant was voor 59 procent de primaire bron.

Bij jongeren tussen dertien en negentien jaar had internet (71 procent) de televisie (79 procent) al bijna ingehaald. Voor tieners was een gratis krant overigens net zo goed als een betaalde krant. Ook zeventigplussers dachten daar toen zo over.

Het Amerikaanse onderzoek van het Pew Research Center is te lezen op www.people-press.org.