Kort nieuws kunst

Concurrentie Google digitaal erfgoed

Brussel, 11 JAN. Privéondernemingen moeten meer worden aangespoord om het Europese culturele erfgoed te digitaliseren. Dat vindt een adviescommissie van de Europese Unie. De Amerikaanse internetgigant Google was lange tijd de enige partner van de EU en kreeg daarom exclusiviteitscontracten van 25 jaar op bepaalde bestanden. Volgens de adviescommissie zou dit niet meer dan 7 jaar mogen bedragen. EU-commissaris Androulla Vassiliou (Cultuur) verwacht dat meer concurrentie een positief effect zal hebben op de digitalisering. Ook Neelie Kroes, EU-commissaris voor technologie, is bereid om een limiet van 7 jaar te steunen.Het zal ongeveer 100 miljard euro kosten om het volledige Europese culturele erfgoed, bestaande uit boeken, films, foto's, kaarten en schilderijen te digitaliseren. Samenwerking met privépartners is dus aangeraden. Deze samenwerkingen moeten echter beter worden geregeld . (AFP)

CMS sponsort Nederlandse Opera

Door onze kunstredactie

rotterdam, 11 jan. Het juridisch advieskantoor CMS Derks Star Busmann wordt voor 3,5 jaar Europees sponsor van De Nederlandse Opera. CMS, de grootste organisatie voor juridisch advies in Europa, zette eerder met DNO al de OperaFlirt op, een project waarbij jongeren op een laagdrempelige wijze kennismaken met opera.