Justitie: Julio Poch vloog ook in burgertoestellen

Piloot Julio Poch heeft gevlogen in passagiersvliegtuigen in de jaren dat er in Argentinië ‘dodenvluchten’ werden uitgevoerd. Dat maakt de Nederlandse justitie op uit logboeken die in 2009 zijn gevonden bij doorzoeking van diens huis in Alkmaar.

De Argentijns-Nederlandse piloot Poch heeft altijd verklaard dat hij alleen heeft gevlogen in jachtvliegtuigen. De Argentijnse justitie onderzoekt de betrokkenheid van Poch bij dodenvluchten. Het dictatoriale regime van Argentinië gebruikte deze vluchten in de jaren 80 om duizenden politieke tegenstanders in zee te dumpen.

Gisteren begon de Haagse rechtbank met de verhoren van twaalf getuigen in de zaak-Poch. Dat gebeurt op verzoek van de Argentijnse justitie, die de zaak onderzoekt. Na de getuigenverhoren neemt de rechtbank in Argentinië, waarschijnlijk volgende maand, een besluit over vervolging van Poch. De piloot, die tot 2009 vloog voor Transavia, is twee weken geleden op borgtocht vrijgelaten.

De Nederlandse justitie begon in 2009 met het onderzoek, maar zette dat niet door omdat Argentinië besloot zelf onderzoek te doen. De betrokken Nederlandse officieren van justitie, Guus Schram en Ward Ferdinandusse, zijn ervan overtuigd dat de vier getuigen die Poch uitgebreid hoorden vertellen over zijn betrokkenheid bij de dodenvluchten, serieus zijn. Zij zouden tijdens een diner op het Indonesische eiland Bali met Transavia-collega Poch langdurig hebben gepraat over zijn betrokkenheid bij dodenvluchten.

„Die getuigenverklaringen zijn consistent en betrouwbaar”, zegt Schram. „Ze hebben die avond zo beleefd dat Poch meende wat hij zei.” Schram wil niet zeggen hoe vaak Poch dodenvluchten zou hebben gemaakt en hoelang de piloot erover heeft gesproken, omdat dat de rechtszaak kan schaden. Maar de gegevens zijn vrij concreet: „De verklaringen hadden geen algemene strekking.” Schram zegt dat justitie geen oordeel wil vellen over schuld of onschuld van Poch.

Volgens experts is het normaal dat een piloot van jachtvliegtuigen tijdens een opleiding in passagierstoestellen vliegt. Justitie erkent dat het niet dezelfde typen vliegtuigen waren als die voor dodenvluchten werden gebruikt. De Argentijnse justitie heeft de gegevens van de logboeken vergeleken met informatie van het Argentijnse leger. Onduidelijk is welke conclusies ze daaraan verbindt.