Katendrecht herleeft

Kaap Kat Gezien: 6/1 Rotterdamse Schouwburg. Tournee t/m 30/1. Inl: productiehuisrotterdam.nl

De vrouwen heetten er Dartele Dolly of Nel de Vloek. Bijnamen die zich laten raden. Het waren de vrouwen van lichte zeden die zeelieden van overal ontvingen op het befaamde Rotterdamse schiereiland Katendrecht. Dat eiland heette in de volksmond Kaap Kat of kortweg de Kaap. Het was de vrijplaats voor jazzmusici, kroeglopers, prostituees en al het andere ongeregeld dat graag in duistere regionen vertoeft.

Zangeres en actrice Lizzy Timmers maakt over Katendrecht de muzikale voorsteling Kaap Kat. Op de speelvloer zijn met witte lijnen de contouren van de volkswijk aangegeven. De toneelspelers brengen samen met muzikant Laurens Joensen in korte sketches en met historische verwijzingen een ode aan Katendrecht.

Mooi is de scène tussen een eenzame, dronken vrouw die zo graag een man wil. Actrice Yonina Spijker klampt zich in diepe wanhoop vast aan acteur Arend Pinoy. Lizzy Timmers zelf introduceert de historische aspecten van Katendrecht. In een ontspannen potpourri ontstaat een intrigerend beeld van het eiland.

Jammer is dat gaandeweg de historische verhaallijn wordt losgelaten en Kaap Kat een tamelijk „gewone” voorstelling wordt met geïmproviseerde scènes en liedjes, weliswaar onderhoudend, maar niet snijdend genoeg. Het is altijd goed om Foxy foxtrot met je elastieke benen te horen. Het exotische anarchisme van Katendrecht had sterker aangezet mogen worden. Zo veel verwachtingen in het begin. En dan een open slot. Desalniettemin: het oude Katendrecht is tot leven gekomen.