Gevraagd: behaaglijke energierekening

Vraag De hoge energierekening dwingt ons te zoeken naar energiebesparing in huis. Dat blijkt een hele puzzel. In elk geval voor ons. We wonen in een huis van vijftig jaar oud. Wij hebben geen technisch inzicht. Hoe nemen we de juiste maatregelen?

Antwoord U bent niet de enige die ietwat radeloos elke avond de gordijnen goed sluit in de hoop dat de kou buiten blijft. En dat de verwarming niet té hard hoeft te branden om het binnen een beetje behaaglijk te hebben. Er komen honderden tips en aanbiedingen langs. Waar in huis moet je beginnen? De vloeren, de muren, het dak, dubbel glas, nieuwe cv-ketel, zonneboiler?

Eigenlijk heeft u behoefte aan een privé isolatie- en besparingsplan. Dit kost tussen de 200 en 450 euro (zie: meermetminder.nl) en uw huis krijgt dan ook een energielabel. De dag voor Kerst schreef minister Donner aan de Tweede Kamer dat een huis zonder zo’n label vanaf 2013 niet meer van eigenaar mag wisselen: geen label, geen inschrijving in het kadaster.

Hoe komt het dat veel huiseigenaren zo weinig aan energiebesparing doen? De meeste suggesties en aanbiedingen zijn veel te technisch en te zeer standaard en ook gericht op nieuwbouw. Te weinig wordt ingezien dat elk huishouden een ander leefpatroon heeft. Sommige huizen staan overdag leeg doordat de bewoners naar hun werk zijn. In andere woont een gezin met kleine kinderen waar de hele dag moet worden gestookt.

Mensen hebben verschillende oplossingen nodig. Apparatuur en informatie moet zó eenvoudig te begrijpen zijn dat niet-technische mensen ermee uit de voeten kunnen. Ambitieuze besparingen haal je niet als de mensen de energiesystemen niet snappen. Dan gaan ze gewoon een houtkacheltje bijzetten.

Hoe hoger energiebesparing de afgelopen jaren op de lijstjes kwam van gemeente, Rijk, projectontwikkelaar en woningcorporatie, hoe ingewikkelder het werd voor de consument. Deze maand komt een interessant rapport uit: bewoners van twee nieuwbouwcomplexen geven hun mening over energiebesparing (zie: vacpuntwonen.nl). Wat blijkt? De bewoners die het meest positief zijn, waren vanaf het begin duidelijk geïnformeerd over en betrokken bij de plannen. Dus: zelf meedenken en meebeslissen over warmtepomp ja of nee, snelle of langzame schakelsystemen, hr-ketel of niet.

Wie niet vanzelf duidelijkheid krijgt, moet haar opeisen. U moet leveranciers en installateurs heel goed het functioneren laten uitleggen van nieuwe apparaten en systemen. Ze moeten passen bij u, als dagelijks gebruiker. Ga niet alleen af op algemene voor- en nadelen, de investering en verwachte besparingen. Wanneer leveranciers bij klanten onervarenheid proeven, dalen zij wellicht af van hun berg met technische hoogstandjes. En dan kan het echt iets worden met uw energierekening.

huizendokter@nrc.nl