Concurrentie Apple zoekt antwoord

De anti-Apple-brigade is klaar voor zijn volgende therapiesessie. De Consumer Electronics Show (CES), de enorme jaarlijkse technologiebeurs in Las Vegas, ging deze week van start, zonder Apple. En dat zal deze keer pijnlijker worden gevoeld dan ooit, nu de concurrentie zich moet inspannen om met een antwoord op de iPad te komen. We mogen dus veel opgewekte verhalen, defensieve stellingnames en ontkenningen verwachten, maar weinig zaken die veel indruk zullen maken in de ogen van de consument.

De Mac en in een later stadium de iPod hebben een duidelijke kloof met de rest van het veld tot stand gebracht. Maar pas in 2007 wist Apple de CES werkelijk in de schaduw te stellen. Topman Steve Jobs stal toen de show door op een rivaliserend evenement de iPhone te onthullen. De prijs voor de beste innovatie op de CES ging dat jaar naar de nu alweer bijna vergeten combinatie van een HD-DVD/Blu-ray speler.

Het vernederende contrast heeft de concurrenten van Apple in het geweer gebracht. Maar hun pogingen om de concurrentieslag aan te gaan blijven op z’n best slaafs en slap. Het product dat op de CES van vorig jaar met de innovatieprijs ging strijken, was de Palm Pre, een telefoon die nooit is aangeslagen, van een bedrijf dat niet langer bestaat. Ook andere inspanningen, zoals de heisa van vorig jaar rond driedimensionale televisie, lijken steeds meer op een deprimerende groepstherapiesessie.

Ook dit jaar zal de loutering waarschijnlijk uitblijven. Apple heeft in 2010 ongeveer 15 miljoen iPads verkocht, waardoor dat apparaat het snelst groeiende elektronicaproduct ooit is geworden. Bijna alle grote computerfabrikanten zullen op de CES concurrerende tablets presenteren. Vele daarvan zullen draaien op een versie van Google’s besturingssysteem Android, die later dit jaar zal uitkomen. Deze apparaten hebben tenminste nog een kans, gezien het feit dat smartphones met Android als besturingssysteem gretig aftrek vinden.

Maar Apple had op telefoniegebied last van zijn exclusieve en impopulaire overeenkomst met AT&T. Dat is niet aan de orde bij de iPad. Bovendien houden winnende producten op het terrein van de elektronica meestal een voorsprong. Alle nieuwe tabletcomputers zullen moeite hebben marktaandeel te veroveren. En Apple is al bijna klaar om de tweede generatie van de iPad aan de man te brengen.

Dus hoewel Apple niet aanwezig zal zijn op de CES, zal de firma op de achtergrond een grote rol spelen, als de aanwezigen hun fobieën te lijf gaan.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com